Gå till innehåll

Hur bra ser det ut när någonting flyger med greenscreen?


carbe

Recommended Posts

Eftersom att jag är helt kass på animering så har jag lagt ner det för länge sedan och försöker göra allt sådant med hjälp av greenscreen i stället. Som titeln säger så undrar jag hur bra man kan göra så att det ser ut som om någonting flyger. Hur man gör vet jag redan. Kan det exempelvis se verkligen ut om en stol flyger omkring i ett hus om man har gjort det med greenscreen?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att det ska se "verkligt" ut måste du för det mesta röra på antingen kameran eller objektet som flyger (eller bägge). Men precis som Stefan sa så gjorde man så förr (och även "nu"). Alla gamla hederliga Star Wars rymdskepp är gjorda så med speciella Motion Control riggar där kameran sitter på en datorstyrd kran som kan göra samma rörelse om och om igen (så att flera objekt kan göra nästan samma rörelse tex en Tie Fighter som följer en X-Wing).

 

Men det behöver inte alls vara särskilt speciella grejer för att det ska funka ganska bra. Problemet börjar när bakgrunder och annat ska börja synka med varandra...

 

 

Exempel på ett projekt jag hållit på med i evigheter. Planet står alltså på marken och vi sköter rörelserna med kran resp stativ.

Vi gjorde tyvärr en miss och kapade planets antenn och killens armbåge när han klättrar ut. Armbågen är fixad men antennen

är kvar (enkelt att fixa dock).

 

Edit: Och eftersom planet står på marken och green screen duken bara täckte de delar som av planet som hade glas

(dvs kabinen) så fick planet rotoscopas (handmaskning) loss.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det såg väldigt bra ut det där du gjorde ovan.

Tack för alla tips, jag skall nämligen göra en film med mycket sådana effekter, tror ni jag klarar det med många lampor, 3CCD-kamera, en stor köpt greenscreen och ett stativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det behöver inte alls vara särskilt speciella grejer för att det ska funka ganska bra. Problemet börjar när bakgrunder och annat ska börja synka med varandra...

 

/Max

 

Om man väljer fast stillastående kamera så blir det hela lättare.

Vid rörliga kamror så rekomenderas motion tracking.

Jag rekomenderar, börja enkelt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man väljer fast stillastående kamera så blir det hela lättare.

Vid rörliga kamror så rekomenderas motion tracking.

Jag rekomenderar, börja enkelt!

 

 

Hur mycket kvalitets mässigt förlorar du ifall du zoomar in några % på bilden så kan du skapa dessa skakningar efteråt desutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 7 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

[inlägget orelevant, samt redan startad som ny tråd]

 

Mvh Lasse_laser

Moderator, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...