Ja allt är ju relativt och beror på vad man ska spela in. Men man ska alltid försöka sträva efter att få så nära ljud som möjligt (och behövligt) för att det är det som kommer låta bäst sen i efterhand, men som sagt, när det låter bra låter det bra. Det är i alla fall min erfarenhet.. Finns väl inga riktigt generella regler för hur långt bort / nära man ska ligga med olika mikrofoner men det finns väl bra riktlinjer, och allt beror på vad du ska spela in och även lite grann vad det ska berätta också.
Inte snyggt i närbilder att det låter som man är några meter bort i alla fall :) Fast med MKH 416 låter allt nära och krispigt jobbigt tycker jag
Nej men det blir ju inte automatiskt bättre för att man har bra grejer, däremot kanske man anstränger sig lite mer.
MD:n och mixern var ett enkelt budgetvariantförslag som jag har kört några gånger och det funkar bra tycker jag. Ifall man inte har råd med en fieldrecorder som klart är bättre, men kanske lite väl dyrt för en liten produktion.