Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjabba, har ett litet problem. Jag har filmat matetrial på ett band och när jag spelar upp det så är de ca första 10 minutrarna där som det ska. Sedan saknas en stor del av materialet där det bara är svart i den tiden jag vet att jag filmat (tidkoden är på noll). Sedan ligger resten av materialet där. Det är alltså ett mellanrum på bandet där det borde ligga material, men vart är det? Bör också tilllägga att min kamera krånglar lite och har ofta svårt att läsa vissa band. Men varför bara just mitt på bandet. Finns det nåt man kan göra eller blev det helt enkelt inte inspelat på rätt sett?

Posted

Jag tycker att det låter som om du först bör prova med en annan kassett och lägga in en tidskod i någon minut med objektivlocket på. Sedan prova att filma igen.

Om det fortfarande strular så bör du rengöra själva inspelningshuvudet på kameran med en rengöringskassett.

Om inte det ger resultat så är det nog fel på kameran.

Jag kör alltid fram nya kassetter och lägger på tidskod innan jag använder dom. Dels finns det ofta spänningar i banden när det är oanvända och dels har man en obruten tidskod när man filmar.

Posted

Men det jag menar är alltså om det finns nått sett att kunnfå tillbaka det materialet som kameran tydligan inte kan få fram från bandet. Men då kanske ja e helt ute och cyklar???

Posted

Jo det är det jag tror också... Bara skumt att det är ett mellarum på bandet så man tycker att det borde kanske ligga nått där...