Jump to content

5.1 Visualizer?

jmalmsten

Recommended Posts

Har funderat på en grej... när jag ser film så har jag ju helst 5.1 ljud. men det finns ju diverse filmer som ibland har uppmixat från orginal ljudspår och en del som är halvtaskigt uppmixade från monoljud exempelvis. När jag sedan sitter vid datorn och ser filmen så hör jag oftast skillnaden.

Men jag skullevilja vara säker, och jag skulle vilja se hur kanalerna används från film till film överhuvudtaget, jag skulle vilja se ljuden. På många stereo's så kan man ju se nuvarande volymutpumpningen på vänster/höger kanal, men finns det något slags tillägsprogram/plugin/mindre program som jag helt enkelt kan ha i bakgrunden kanske på min andra skärm när jag kör en film? Det jag är ute efter är helt enkelt 6 till 8 ljudnivåmätare (likt de man kan ha i premiere när man mixar 5.1 där) som bara ligger och visar vad ljudkortet sysslar med. Eller måste jag rippa filmen från skivan, och bryta ut ljudspåren och ta in dom i exempelvis premiere?

Är jag den enda som funderat över detta? eller finns det en billig/gratis lösning som inte innebär att köpa en varsin volymmätare till varje högtalarsladd?

Mätarna brukar inte sitta mellan slutsteget & högtalarna, dom sitter i regel mellan ljudkällan & försteget alternativt mellan försteget & slutsteget (för HIFI-utrustning).

Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå?

De flesta filmer jag sett (Hitch-Hikers Guide BBC undantaget) har använt den ursprungliga Multi-Tracken, så oavsett vad filmen var ursprungligen så kan man ju göra vad man vill, så det blir svårt att visuellt skilja en riktig multichannel mot en ommixad en.

Även matrixerade multichannel-ommixningar brukar ha slaskljud & crosstalk läckande över alla högtalare, så även där är det svårt att se exakt hur det ligger till.

Jag fattar inte riktigt heller vad det är du vill se? Menar du mest typ peakmätare för varje diskret ljudkanal så du kan se hur mycket det slår? Och vad menar du med att vissa filmer är "uppmixade" från stereo eller mono, att det har processats genom nån burk som skapar "falsk" surround genom nån matris från 2 eller 1 (?!?) kanal?

• 2 weeks later...

jo det jag är ute efter är just bara att kunna se hur dom används "hur mycket dom slår" som ni säger... alltså inget avancerat, bara en ren och skär visualisering av de diskreta kanalerna, eller i fallet Dolby Surround med matriserade kanaler så vill jag se var processorn skickar ut ljudet.

Luzer, upmixade är just vad jag menar, har du aldrig hört vämjelsen så kan du hyra nya Polis Story DVD'n. det står klart å tydligt 5.1 på lådan, powerdvd visar att spåret är 5.1 men det hörs på långa vägar att det är en mono, kanske stereo-mixning som dom tryckt ut på övriga spår. Det är ingen vacker upplevelse...

Men som sagt, jag vill bara ha en mätare för varje kanal som visar hur ljudet slår för varje kanal just nu, på nuvarande mixning. Det skulle dels hjälpa mig att identifiera taskiga uppmixningar, samt dels lära mig mer exakt hur ljudet används i en 5.1-produktion i film...

Jag är ingen ljudtekniker/ingenjör själv men jag inbillar mig bara att det inte skulle vara så svårt att få ut ljudnivån från ASIO eller DirectSound-systemet...eller är jag ute och cycklar helt?

Nae du har väl rätt i att det borde inte vara så svårt att göra ett program som har mätare på ljudkanalerna, jag har inte sett något dock. När det gäller hårdvara är det nog värre, aldrig sett detta på dvd eller recievers. Ska hojta om jag springer på nåt nångång :)

Jag är dock väldigt tveksam till att ens göra ett försök till att mixa upp en monomix till stereo eller fler kanaler, stereo till 5.1 är lättare dock och vissa burkar (dyra) kan göra detta riktigt snyggt. Även om det inte är "äkta" så att säga.

som sagt, det finns kommersiella DVD's med mono-up-mixar... det alena får mig att överge den inriktingen... jag tar hellre orginalmixar än upp/ner-mixningar.

Synd att ingen kunnig har haft det behovet som jag haft ändå...

Jaha du menar att mixen bara är i mono men att man kör nån prologic grej som konsument och gör en "falsk" upmix. Ja dom är nog inge vidare kan jag tänka mig. Trodde du menade att du hörde skillnad på en upmix från stereo som gjordes vid slutmix så att säga, så det ligger dts eller dolby 5.1 på dvdn men att den inte är slutmixad i 5.1 utan kanske bara stereo. Har förståelse för om du inte fattar vad jag skriver då jag själv tycker det blv ganska rörigt nu...

nja... nästan... jag menar att mixen som användes till dvd'n är mono (låt oss bara säga att multitrack-mastern är försvunnen eller förstörd eller nått) men att dom tryckte ut detta monoljud till 5.1's många kanaler (inte bara centern) på dvd'n som sedan spelas upp som den är på konsumentens dvdspelare utan "prologic-grej"... och att resultatet inte låter vackert är ju ganska självklart. Det är ungefär som att göra en film i tv-formatet 4:3, sedan får dvd-makarna tag på en 4:3 master och släpper filmen utsträckt till cinemascope... bara för att "cinemascope är heta grejen just nu"... :(

hoppas jag inte rörde till det ytterligare nu.

• 2 months later...

Till min förvåning så råkade jag titta i menyerna när jag såg en film i Mediaplayer Classic, där kunde jag få fram ett program kallat "AC3 filter"... And lo and behold... där låg en 6kanalig peakmätare och visade både vad den fick in för signalstyrka från programmets filmuppspelning och vad den skickade ut till högtalarna!

När jag nu testade nyinköpta Hard Boiled med DTS 5.1 så bekräftas mina misstankar... varken surround eller subwoffer används på något vis som man skulle kunna önska, utan det både låter som och ser nu ut som en mono-upmix... bättre omfång kanske nu med DTS än DD men att kalla det för 5.1 är ju lögn enligt mig...

Jaja, frågan är löst nu... med MPC som uppspelare kan jag spela filmen och därifrån starta AC3 Filter där jag får se vad ljudkretsarna sysslar med. Intressant för någon annan också kanske?

Um, det går inte att göra en 5:1-mix av monomaterial...

Man måste som minst ha stereo, & ur det kan man koda fyra kanaler plus Sub (L, R, C & Rear Surround, även kallad Rear Total, vill jag minnas).

Matrixing, som sånt är baserat på, är fullständigt beroende av differancer.

Att mixarna låter skit är att dom tagit original-multitracken, med aldeles för få ljud för fler kanaler, & satt i händerna på en nerknarkad apa.

När jag nu testade nyinköpta Hard Boiled med DTS 5.1 så bekräftas mina misstankar... varken surround eller subwoffer används på något vis som man skulle kunna önska, utan det både låter som och ser nu ut som en mono-upmix... bättre omfång kanske nu med DTS än DD men att kalla det för 5.1 är ju lögn enligt mig...

Förlåt om jag låter lite "veta bättre", men hur kan du se på mätarna att det är en upmix, det enda du ser är väl nivåerna? Och i vissa filmer används ju suben inte alls, det är ju en ren effektkanal som endast är med när det ska mullra ordentligt. När det gäller surroundhögtalarna är dessa också otroligt sparsamma ibland, lite atmos, lite klang typ. I de flesta filmer är det LCR som står för det mesta ljudet, varav Centern leder med hästlängder :)

Samma som med filmen Scarface, där man nu lagt över och digitalt mastrat om filmen på DVD. Där skulle Universal givetvis skryta om att filmen nu hade skapats i "Dolby D 5.1". Visst lade ljudspåret på skivan i en fin liten AC-3 fil med 5 kanaler och den kära lilla LFEn, men hur man som ljudmixer till proffs har kunnat bli nöjd med detta spåret fattar jag inte. Slöseri med tid var det att få upp 70-tals ljudet till 5.1.

Luzer: Nja, se och se... men eftersom jag hört spåret i mono så pass mycket så hör jag för det första ingen skillnad mot DTS-spåret. Och när jag ser på mätarna så syns det klart och tydligt att ingen kanal gör något annat än någon annan kanal... bara att bakre kanalerna är lite tystare och att subben står oanvänd. Dessutom går center-kanalen för fullt vare sig det är musik, explosioner/skott, eller vanlig dialog... om det inte är mono så vet inte jag...

Christian_van_Caine: Jag har aldrig hävdat att det ska gå att göra en vettig uppmix automatiskt av ett monospår... Jag bara nämner vad jag erfarit i rollen som dvd-konsument.

Bättre mono-upmixar finns ju förresten... Dollarfilmerna, speciellt gode onde fule har ganska hyffsad kvalitet. dialogen ligger i mitten, musiken i runt om, och explosionerna dånar i subben när det behövs... Där hade dom tagit sig ordentlig tid till att göra något som låter mer definierat än en mono-till-alla-högtalare-mix... Det är bättre, men inte riktigt perfekt...

Att upmixa monospår förresten borde man ju kunna göra lite bättre eftersom de som gjorde mixen först måste ju hålla sig inom ramarna för mono, så att inte talet drunknar i andra ljud. och ofta så händer det ju inte så många ljud ändå i det ensamma spåret samtidigt. I äldre filmer kommer ju sällan dialog samtidigt som dånande musik. Så att göra surround på det borde ju gå på samma sätt som med Fantasia där en person fick stå med en joystick under uppspelningen på biografen och skicka ut monospåret på de andra högtalarna live.

Det jag menar är då att man skulle klippa upp ljudspåret och lägga ut de olika ljuden i de högtalare de behöver vara i. Det är när det mixats musik och effekter och liknande som det blir lite krångligt. För det måste det ju krävas att man hittar eller skapar rena ljud. Det är så jag fått för mig att de mixat upp monoljudet från Gode Onde Fule till 5.1 surround.

Det är by all means inte automatik jag menar att detta ska hända. Det är säkerligen ett svårt jobb att få till något annat än upphackat, men det är ju också därför jag betalar mer för att få en 5.1 utgåva... att som i Hard Boiled trycka ut ljudet lite i fronthögtalarna och call it a day hade jag ju kunnat göra själv lika gärna... Det är ju ren lögn att kalla det för en 5.1 DTS mix! :(

Det fina med DVD är ju också att man ofta kan få orginalmonomixen om man inte är nöjd med upmixen så man kan höra hur det egentligen lät med dom ljuden...