Kaj44 Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Hej! Jag läser gamla inlägg på forumet och hittar ett intressant ämne som "Ljudfjollan" tar upp, nämligen, "Bästa knepen för snygg film" från 2005-05-06. 1992 på våren köpte jag min första videokamera en Canon E500 Hi-8. Jag skaffade en Amiga 500, Scala m.fl. program och ett genlock för att kunna skriva text och göra olika animeringar på det jag filmat och redigerat, detta var jättekul och är det fortfarande fast allt gör jag i datorn numera som alla andra, tror jag? Det som gjorde mej intresserad att skriva detta inlägg var alla inlägg och goda råd som många har och som jag tycker är bra och trevligt på forumet och så skall det vara. Jag kom att tänka på när jag började filma och redigera, det var genom en videokurs som jag tror Studiefrämjandet eller ABF hade ordnat. Detta är ett sätt som jag verkligen kan rekomendera om man inte har möjlighet att genom skolan kunna gå kurser i detta ämne! Vi var en grupp på 5-6 killar och en tjej som skulle lära oss filma och redigera och göra var sin film som gesällprov, jag tyckte min film på ca 3-4 minuter blev jättebra, jag var stolt över effekter, texter, animeringar, ljud och musik som jag lyckats göra efter mycket möda och besvär och fört över på ett VHS-kassettband. "det var inte många som hade S-VHS så alla filmerna måste göras i VHS-format". Jag såg videon för ett tag sedan och tyckte det var rena skiten rent ut sagt och undrade vad jag tänkte på när jag gjorde videon, men det var då, 1993! Det jag vill ha sagt med detta är att det är jättesvårt att ge goda råd och ta till sig det som skrivs på forumet om hur man gör en "snygg och bra film" för det som ser bra ut för en kanske är rena pesten för en annan och så måste det vara annars skulle det bli för enkelriktat. När det gäller tekniska lösningar på problem då är forumet perfekt eftersom det finns så många duktiga som kan lösa dom flesta handhavandefel som vi okunniga har svårt för och särskillt för mej som struntade i Engelsklektionen på 50-talet och som jag trodde inte skulle vara nödvändigt att kunna, men vad jag bedrog mej och som ni kanske förstår har jag passerat 60 men tycker video och redigering är den bästa fritidssyssla jag har haft! Jag har förmånen att personligen känna "Pehrbau" en besatt medlem, denna gemytliga och mycket kunnige man inom många områden och bl.a. video, han har varit ovärdelig för mej och löst flera tekniska och skriftliga problem just på Engelska. Ett typexempel att inte kunna Engelska var när jag köpte DVX100BE, en proffskamera och där manualen enbart är på Engelska, detta är inte fallet med konsumtionskameror där manualen måste vara på Svenska, men trots detta filmar jag med min nya kamera med gott resultat! Gör en film som du själv tycker är häftig och snygg just nu, för jag vet av erfarenhet att man skulle ha gjort på ett annat sätt och det tror jag dom flesta av oss upplevt att så är fallet,eller??? För ett meningsfullt liv, fånga stunden och redigera den! Kjell/Ibland riktigt nöjd! 0 Quote
Recommended Posts