Cjwk Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Upptäckte ett litet problem när jag skulle rendera ut en fil som är i äkta widescreen från After effects (6.5). Den renderas ut i 4:3 vilket preset jag än har (PAL widescreen/ PAL 4:3) PAL Widescreen ser bra ut under redigeringen men efter renderingen ser den kvadratisk ut. Vad har inträffat och vilket inställning har jag missat som gör att det blir knas? MVH Jacob 0 Citera
Rogge Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Vad händer om du markerar filmen, alltså råmaterialet, i Project Window och går till File > Interpret Footage - har filen ett Pixel Aspect Ratio av 1.422? Samt, markera din Composition och tryck Ctrl+K och kontrollera att den Composition du håller på med använder ett Preset för widescreen, tex PAL D1/DV Widescreen Samt vid rendering i Render Que, under Output Module, klicka på Stretch och fälla ner rullgardingmenyn där det står Custom och ändra den till PAL D1/DV Widescreen. 0 Citera
Cjwk Postad 3 november 2006 Författare Postad 3 november 2006 Tack för svaret, ska kolla igenom alla tips när jag kommer hem, känns dock som det kommer lösa problemet. mvh Jacob 0 Citera
Rogge Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Samt vid rendering i Render Que, under Output Module, klicka på Stretch och fälla ner rullgardingmenyn där det står Custom och ändra den till PAL D1/DV Widescreen. Jag skulle vilja förtydliga mig själv lite: 1. Markera din Composition och gå till Composition > Add to Render Que 2. Klicka på "traingeln" som sitter till höger om ordet Output Module i kolumnen Comp Name i Render Que 3. Ändra till Microsoft DV PAL 48KHz 4. Klicka på ordet Microsoft DV PAL 48KHz 5. Här, i rutan Output Module Settings hittar du rutan Stretch jag "svamlade" om i mitt första inlägg 6. Kryssa i den rutan 7. Ändra från Custom till PAL D1/DV Widescreen 8. Klicka OK 9. Tryck Enter för att rendera utt klippet/klippen Framförallt är det dom två första sakerna jag skrev om i mitt första inlägg du skall använda dig av om fotot är 16:9 från början. Nu vart det lite tydligare hoppas jag! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.