Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, har precis fått en budget på 40.000 som ska användas till att köpa en videokamera.

Nu undrar jag vad som är bäst att göra, eftersom jag inte är en höjdare på kameror så tänkte jag fråga lite om hjälp och förslag.

Ska man köpa en kamera med något extra adapter "objektiv" ?.

Vi säger såhär!, Du får 40.000 till kamera. beskriv va du hade köpt för pengarna.

(kameran ska anvädas i seriösa inspelningar. till.ex kortfilm m.m)

Tack vid svar.

Postad

Om du inte behöver bra mikrofoner också...(för dom är dyra) och ska använda alla pengarna, kolla på Canon XH A1 när den kommer om nån månad.

/Max

• 2 veckor senare...
Postad

Hej!

Om du inte nödvändigt vill ha HD, och eftersom du vill kunna använda EF objektiv skulle jag rekommendera Canon XL2! med mycket bra bildkvalitet.

Jag tror att du kan få tag på en XL2a idag för under 40000kr. Jag vet inte om det går att köra EF på den nya canonen! troligtvis måste du isåfall köpa om du ska ha HD Canon XLH1 men den kostar det dubbla.

Mvh KDA Som kommer att vänta, innan jag tänker på HD. Mycket händer på marknaden, och dessutom är jag väldigt nöjd med kvaliten på XL2. till mitt syfte!

Postad

..nja det är nog knappt att det går. 2GB RAM skulle jag påstå är minimum, sen beror det lite på om du har snabba hårdiskar också, och stora, tänk på att HDV tar generellt upp 5 gånger så mycket som DV

Postad

Vilken mjukvara? Men två gig ram är nog ett måste vilken mjukvara du än ska köra (möjligen undantaget PPro med Aspect HD). Men då kräver det STORA diskar istället.

Native HDV tar samma plats som DV, dvs ca 3.6mb/sek.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...