Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Efter att ha klippt filmerna var det dags att visa dem för publik. Jag kommer att köra filmerna på en bärbar dator som kör XP som är kopplad till en projektor. Datorn kommer att vara inställd som om den arbetade med två skärmar, där projektorbilden är ett utökat skrivbord. Detta måste vara så för att andra program skall funka.

Jag söker ett program som kan spela upp filmfilerna på ett annat skrivbord i helskärm. Jag vill inte dra över ett fönster och sedan maximera, det ser inte proffsigt ut. Helst skulle jag vilja typ högerklicka på filen och välja "spela upp på andra skärmen". Har VLC och mediaspelaren installerad, hittar inte denna funktion i dessa program

Har hittills testat att lägga in filerna i ett powerpoint-dokument och spelat upp dem den vägen. Problemet är bara att filmerna hackar när powerpoint ska spela upp dem. Filmerna är kodade i MPEG-2.

Vet inte om videoteknik är rätt forum hittar ingen bättre

Postad

Det beror lite på vad du har för grafikkort, men min laptop spelar helskärm automatiskt på den sekundära skärmen, medan desktopen ser helt normal ut på datorn. Jag dribblade med inställningarna för grafikkortet och det är lite trial'n'error innan man hittar den rätta kombinationen. Jag har inte testat med vlc men windows mediapspelare fungerar. Det var till och med lite krav eftersom mediaspelarens innehåll förblev svart på teven/projektorn medan den fungerade utmärkt datorns skärm (har att göra med overlay och hardware accerelation). Dock tror jag att spelaren måste ha alternativet "spela alltid i helskärm" för att trolla igång den sista intrimningen.

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...