Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu var det dags för en ny redigeringsfråga. Det gäller Premiere pro. Vet ni om det enkelt går att lägga in en halvtransparant logga i en hörnet på filmen (som SVT m.fl. gör)? Naturligtvis kan jag göra en i tiltle och sen placera den i ett eget spår. Men då måste jag rendera hela filmen? Finns det något enklare sätt?

Postad

Ja, du måste rendera om hela filmen om du arbetar med ett komprimerat format.

Enda lösningen är att arbeta med ett okomprimerat format, eller skaffa ett videokort som kan rendera effekter i realtid.

Därför är det en vettig idé att ägna sig åt effekter allra sist, just för att det kräver så mycket trist bearbetning.

Postad

Går det inte att göra ett layer i PhotoShop som är tranparent

och som har 720x576 i storlek (om det nu är det formatet filmen

har) och sen bara göra en logga i det hörnet man vill ha den i.

Sen bara lägga den "bilden" i etteget spår ?

Postad

Rendering ska du göra om du inte kan jobba i realtid som pace sa. Du kan ju avdela det som ska renderas i video 1 spåret med skärvertyget så tar det inte så lång tid.

Är det inte så ? Blev osäker här. Jag brukar göra så när nästan klar film ska ändras och fixas till med något man glömt.

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...