Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte ställa en allmän fråga...

Nu när Studio 10 har varit ute i handeln ett tag. Hur pass nöjda är ni som köpt det? Är det någon av er som haft studio9 innan? Är skillnaden märkbar?

Vänligen

Anders

Postad

Jag klipper både i Avid och final cut, men min favourit är Pinnacle. Där finns allt som finns i de förstnämnda och det på ett logiskt sätt. Dock kan det vara lite instabilt.

Skillnaden mellan 9 och 10 är mycket stor.

Postad

Hej!

Det var roligt att höra det där! För så känns det för mig just nu. Jag lärde mig att klippa i Studio9, men jag tyckte att programmet var så "opålitligt" att jag bestämde mig för att byta. Valde P Elements men jag måste säga att det känns väldigt avancerat jämfört med Studio. Studio hade ju en betydligt enklare framtoning. Det var ju riktigt roligt att redigera video när det väl fungerade. Jag fick gjort hur mycket som helst. Men med det här nya Elements har har jag inte lyckats att prestera något alls! Det är 150 gånger mer komlicerat än Studio och det blir så himla tråkigt att behöva sätta sig in i alla tekniska termer. Bara en sån sak som att lägga till musik, blir superkrånglit

och man måste ha ett annat program för att det överhuvudtaget skall lyckas.

Förstår inte alls att många "semiproffs" ratar Pinnacles produkter som dom gör. Dom är ju mycket, mycket enklare att förstå sig på. Och speciellt nu om Studio 10 är stabilare och mer pålitligt.

Jag tycker att det är säger en hel del när jag hör att du som använt både Avid och Final Cut, ändå föredrar Pinnacle Studio.

Du har ju verkligen lite att jämföra med, så jag tackar dig varmt för ditt svar.

Vänligen

Anders

Postad
Förstår inte alls att många "semiproffs" ratar Pinnacles produkter som dom gör. Dom är ju mycket, mycket enklare att förstå sig på. Och speciellt nu om Studio 10 är stabilare och mer pålitligt.

Proffs och amatörer har inte samma behov, vilket tydligt återspeglas i programmens gränssnitt.

Ett proffs vet vad han eller hon gör, och arbetar bäst i ett gränssnitt som gynnar effektivitet. Därmed krävs det högre inlärningströskel och ofta en grundläggande kunskap om videoteknik.

En amatör vill göra det på ett lättbegripligt sätt som gynnar enkelt arbetsflöde och kreativitet. Lägre inlärningströskel, men med mindre kontroll.

Om man nu vill satsa seriöst på videoredigering bör man testa verktyg som är etablerade i branschen (det finns både nedbantade och gratis versioner). Att sedan byta mellan dessa är ett betydligt mindre steg än att gå från konsument till professionella system.

Postad
Hej!

Det var roligt att höra det där! För så känns det för mig just nu. Jag lärde mig att klippa i Studio9, men jag tyckte att programmet var så "opålitligt" att jag bestämde mig för att byta. Valde P Elements men jag måste säga att det känns väldigt avancerat jämfört med Studio. Studio hade ju en betydligt enklare framtoning. Det var ju riktigt roligt att redigera video när det väl fungerade. Jag fick gjort hur mycket som helst. Men med det här nya Elements har har jag inte lyckats att prestera något alls! Det är 150 gånger mer komlicerat än Studio och det blir så himla tråkigt att behöva sätta sig in i alla tekniska termer. Bara en sån sak som att lägga till musik, blir superkrånglit

och man måste ha ett annat program för att det överhuvudtaget skall lyckas.

Jag tycker att det är säger en hel del när jag hör att du som använt både Avid och Final Cut, ändå föredrar Pinnacle Studio.

Du har ju verkligen lite att jämföra med, så jag tackar dig varmt för ditt svar.

Vänligen

Anders

Jag har köpt Pinnacle i en tidig version på 1990-talet som aldrig gick att använda. Urusel kvalitét och bombningar stup i kvarten.

Så hittade jag MAGIX som hade allt det där som jag önskade, och lite till.

Jag hade läst många artiklar om olika klipprogram och köpte flera olika program som bl.a. Ulead Proffsversion. Jg hade också möjlighet att pröva Premiere. Antingen var programmen för dåliga, hade lite för lite möjligheter eller var för svåra att lära sig.

För att få en bra inläsning av DV och Analog video köpte jag Pinnacles AV/DV-kort och fick då den senaste versionen av Pinnacle vilket visade att man inte kommit speciellt långt under min bortovaro. Vad jag mest retade mig på var att jag var tvungen att köpa till en massa plugins för att kunna göra de enklaste effekterna och att antalet spår att jobba på är så väldigt begränsade.

För något år sedan åkte Pinnacle ut och istället satsade jag på Canopus vilket visat sig vara ett bra beslut.

Precis som Pace skriver så skiljer sig behoven beroende på om man klipper en familjefilm för det egna nöjets skull, om man sysslar med dokumentationer för DVD-produktion eller om man är proffs som skall visa materialet på bio eller TV.

De dyrare programmen har finesser och påverkningsmöjligheter som inte de billigare programmen har och de är därför svårare att lära sig, men när man väl kan dom så är skillnaden dem emellan inte så stor.

MAGIX är ett väldigt bra alternativ mitt emellan amatörprogrammen typ Pinnacle och proffsprogrammen typ Premiere. Som nybörjare är det bara att dra film och stillbilder till tidslinan. Det är enkelt att klippa och lägga på effekter. Många effekter finns förprogrammerade. Men, Du kan påverka allt med egna inställningar. Ändra i stort sett allt och med enkla medel kan Du göra egna effekter. Bluescreen är jättelätt, välj själv vilken färg som skall vara genomskinlig. Du kan vrida en bild som Du vill, Du kan välja ett utsnitt i en bild. "24-effekten" med flera bilder i varandra finns som standard. Bilderna kan dessutom justeras så Du får ut vad Du vill ha ur bilden.

Texterna blir snygga med outline och/eller skugga. Du har upp till 99 spår att arbeta med där Du själv väljer om spåren skall vara för bild, text, effekter eller musik.

Kort och gott ett fantastiskt program för semiproffsen.

-Per

Postad

Hej!

Som jag förstod det i tester i bland annat "Digitalvideo" och även här på forumet, så skulle Elements rikta in sig på den glade amatören.

Pace, menar du att det inte gör det utan det är Studio som är mer lämpat för den tekniskt okunnige?

Vänligen

Anders

Postad
Som jag förstod det i tester i bland annat "Digitalvideo" och även här på forumet, så skulle Elements rikta in sig på den glade amatören.

Pace, menar du att det inte gör det utan det är Studio som är mer lämpat för den tekniskt okunnige?

Premiere Elements och Pinnacle Studio (numera Avid) tävlar i ungefär samma liga. Fördelen med Elements är att det är enkelt att gå upp en nivå och lära sig Pro. Och Pro är förvånansvärt lik Final Cut Pro (som är "ritad" av samma person). Sedan är steget inte stort till andra system och program.

Med Pinnacle Studio (och alla andra konsumentprogram) står du och trampar i samma fotspår.

[citat=Per Lind]MAGIX är ett väldigt bra alternativ mitt emellan amatörprogrammen typ Pinnacle och proffsprogrammen typ Premiere.[/citat]

Premiere Pro (vilket jag antar att du menar) är inte är ett proffsprogram. Det är semiprofessionellt på sin höjd. Men det är på god väg att bli professionellt om man tittar på utvecklingen.

[citat=Per Lind]Kort och gott ett fantastiskt program för semiproffsen.[/citat]

Magix är för det första ett företag, och deras produkter som exempelvis Movie Edit Pro är absolut inget program för semiproffs. Vi har [thread=9432]ältat den här diskussionen tidigare[/thread] och på fler ställen. Det är för konsumenter.

Det enda professionella programmet Magix gör är Samplitude. De framhäver ju själva detta väldigt tydligt, till och med i sin affärsplan/vision: "MAGIX' vision is to integrate multimedia into everyday life for easy use in personal communication.".

Postad

[citat=Per Lind]Kort och gott ett fantastiskt program för semiproffsen.[/citat]

Magix är för det första ett företag, och deras produkter som exempelvis Movie Edit Pro är absolut inget program för semiproffs. Vi har [thread=9432]ältat den här diskussionen tidigare[/thread] och på fler ställen. Det är för konsumenter.

Det enda professionella programmet Magix gör är Samplitude. De framhäver ju själva detta väldigt tydligt, till och med i sin affärsplan/vision: "MAGIX' vision is to integrate multimedia into everyday life for easy use in personal communication.".

Det tycks vara så att Pace och svenska "proffs" inte vill ta till sig att programmet är en storsuccé som sopar mattan med alla program under 5000-kronorsklassen. Det vinner priser som bästa videoprogram år efter år i centraleuropa - men i Sverige, där man vet bässt, där är det något som katten släpat in.

Jag börjar tro att man blandar lite äpplen och päron och jämför andra Magix-program och drar alla över en kam.

Magix har dels huvudprogrammet, Video de Luxe (på tyska) och Movie Edit Pro (på engelska och en halvårsgeneration äldre än tyska) som är ett komplett mycket kompetent program som slår alla "amatörprogram" med hästlänger och som europeiska semiproffs tagit till sitt hjärta. Man har ett mycket kompetent forum på Tyska, Engelska, Franska, Holländska m.fl språk.

Sedan har man plockat ur godbitar ur programmet som saluförs för vissa speciella ändamål, t.ex video i telefon mm. Därutöver har man de erkända musikprogrammen som är grunden till det hela.

Programmet heter MAGIX VIDEO DE LUXE, kort Magix VDL, vilket är vedertaget överallt utom i Sverige.

Om proffstyckarna tycker så illa om Magix så förstår jag inte varför man inte stoppar Pinnacle/Ulead Media Studio Pro/och de andra i samma hög då de programmen inte ger samma möjligheter och kvalitéter som Magix VDL. Är det månne så att svenska media är så totalsponsrade av Pinnacle att man inte vågar föreslå något annat?

För det kan väl inte vara så att miljontals européer inklusive någon handfull svenskar har så otroligt fel?

-Per

Postad

Hej!

Har märkt en sak här på forumet. Vissa frågor blir "hetare" än andra med en svada av jämförelser och tyckande hit och dit.

Och det är väl i och för sig helt ok, men det blir lite småtråkigt att läsa alla munnhugg tillslut.

Det har en tendens att spåra ur och tappa kontakten med vad det gällde från början.

Tex: Dom här eviga katigoriseringarna som du gjorde nu Pace. " Det programmet tillhör den klassen och det skall placeras i den andra klassen"

Eller: Den mikrofonen tillhör en klass och den tillhör en annan. Och så blandar någon sig i klassfrågan och tillslut vet knappt någon vad den ursprungliga frågan var...

Det är väl till stor del en fråga om tycke och smak.

Min fråga var bara hur nöjda dom är som skaffat sig Studio 10. Om det fanns någon som hade köpt det och kunde tänka sig att svara på det?

Det var bara det..!!

Att många här ser rött när dom hör ordet "pinnacle" det det har jag märkt tydligt. Det hör inte hemma i denna "klassen"... Nej, det där var lite ironiskt..!!

En liten sak bara: Träffade en etablerad filmare för ett tag sedan. Frågade honom om tips på program. Hans uppriktiga svar var: Välj ett program som är så ENKELT som möjligt. Lägg inte ner all din tid och möda på att förstå dig på mer eller mindre komplicerade redigeringsprogram utan lägg din kraft på skapandet och berättartekniken. Sånt kommer senare om du lyckas med dina små filmer och då kan du kanske få en viss hjälp med redigeringen.

Allt för många fastnar i teknikens snåriga skog och så kommer dom aldrig ut...

Vänligen

Anders

Postad

Det var inte meningen att sväva ut i kategoriseringar (även om det ligger mig varmt om hjärtat). :)

Den filmare du träffade har helt rätt inställning - satsa på något som du trivs med. Varefter som du lär dig och vill förbättra ditt klippande kommer du själv att upptäcka vad som behövs. Ta då och läs mitt första inlägg. ;)

Postad

Ja, jag tänker nog följa hans råd. Skall ta och bäställa mig ett Studio 10 och glömma allt vad som heter Elements och Pro och Avid och Final Cut och allt vad det nu heter!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...