Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har precis tankat in en massa film på en extern hårddisk och ska redigera det i Adobe Premiere elements. På min bärbara dator. Men nu när jag ska börja klippa så hackar det nåt otroligt. Min prestanda är 1,4 ghz och 512mb i RAM minne.

Tycker att min dator borde fungera att redigera på. Det känns som om det är något av följande som gör att det inte fungerar:

- För lite RAM minne?

- För mycket skit på datorn så att en ominstallering av Windows behövs?

- Dåligt videokort?

Snälla hjälp mig med idéer ni som kan.

Jobobobo

Postad

Det kan vara flera anledningar.

Din dator tillhör inte de snabbaste och minnet är inte heller särskilt stort.

Dessutom har du tydligen bara en hårddisk och en extern disk som också kan vara en flaskhals.

Jag har själv två externa diskar som klarar överföringshastigheten för DV-formatet men inte för okomprimerad video. En modern intern disk har ofta minst den dubbla överföringshastigheten jämfört med externa om det inte är en SCSCI buss och en sådan kostar betydligt mer.

Prova med några saker för att se om det påverkar spelningen från tidslinan:

1. Om det är ont om plats på din disk kanske du kan plocka bort sådant som inte är absolut nödvändigt att ha kvar - t ex alla temp och tmp filer.

2. Defragmentera disken om den är väldigt uppdelad.

3. Öka ditt ram till det dubbla.

Om detta inte hjälper så har du nog svårt att undvika att uppgradera din dator enl t ex:

1. AMD eller Pentium processor på minst 2.5GHz och som har HT (HyperThreading)

2. minst två hårddiskar. Den ena blir C och kan innehålla system och programvara. Den andra bör snurra med 7200rpm och helst vara så stor som möjligt - t ex 150-300GB. Den disken skall innehålla alla videodata, scratch-filer och systemets växlingsfil. Dessa skall inte ligga på C-disken.

3. Minst 1GB DDR så snabbt som möjligt med hänsyn till vad ditt moderkort klarar och processorn klarar.

Om du köper en färdig dator av modernt utförande så räcker kapaciteten till hos de flesta bara minnet är tillräckligt, processorn är tillräckligt snabb och den har två diskar.

Postad

Ok. Jag ska pröva dessa saker. Hårddisken som jag har köpt borde fungera tycker jag. Den ligger på 7200rpm. Men det kanske inte räcker?

Håller med om att mitt RAM minne är för litet. Ska fixa mer..

Postad
Hårddisken som jag har köpt borde fungera tycker jag. Den ligger på 7200rpm. Men det kanske inte räcker?

Extern disk med video på som man skall redigera är lika med att det hackar i många fall. Är det en USB-disk är det tyvärr dömt att hacka för evigt.

Postad

Den här externa hårddisken har jag föresten:

http://www.netonnet.se/?iid=096627

Funkar inte den för överföring av okomprimerad video? Den har ju ändå Överföringshastighet: 480Mbit/s.

Vad ska mitt virtuella minne vara inställt på föresten?

Enligt adobes hemsida så ska det räcka med 512mb ram och 1,4 ghz processor som jag har. Så kanske felar det på externa hårddisken eller att jag har för mycket skit som ligger o stör?

Postad
Funkar inte den för överföring av okomprimerad video? Den har ju ändå Överföringshastighet: 480Mbit/s.

Är det okomprimerad video du klipper så räcker den garanterat inte till. Är det DV så lär du få leva med hacken är jag rädd för.

En del lyckas ganska bra med externa diskar men för dom flesta innebär det dock problem, att det hackar. FireWirediskar fungerar bättre än USB-diskar till videoredigering men båda tenderar att ge problem.

Vad ska mitt virtuella minne vara inställt på föresten?

Vad var det, 1.5x installerat RAM om jag inte minns fel.

Postad
Extern disk med video på som man skall redigera är lika med att det hackar i många fall. Är det en USB-disk är det tyvärr dömt att hacka för evigt.

Observera att USB 2.0 har snabbare överföringshastighet än firewire.

Postad
Observera att USB 2.0 har snabbare överföringshastighet än firewire.

Teori och praktik går dock inte alltid hand i hand. Firewire v.s USB 2.0 är just ett sådant exempel. :)

Postad
Teori och praktik går dock inte alltid hand i hand. Firewire v.s USB 2.0 är just ett sådant exempel. :)

Det är sant. Konstigt, enligt adobes hemsida så ska mitt system räcka. Borde ju inte vara nån skillnad om jag lägger filerna på den interna hårddisken. Kollade på HPs sida och den interna har hälften så mycket RPM spm den externa.

Tror du det skulle göra nån skillnad om jag installerade om Windows på datorn? Har nog en del skit liggandes.

Postad
Det är sant. Konstigt, enligt adobes hemsida så ska mitt system räcka.

Systemet skall räcka till, men externa HD's ställer till problem även på en ny dator med snabb dual core-processor och massor av RAM.

Borde ju inte vara nån skillnad om jag lägger filerna på den interna hårddisken.

Prova och se, det är det enda sättet att få ett säkert svar på. :)

Tror du det skulle göra nån skillnad om jag installerade om Windows på datorn? Har nog en del skit liggandes.

I det här fallet tror jag inte det, men prova och se. Utför testet ovan innan för säkerhets skull.

Postad

Ok, tack. Jag ska prova alla möjligheter. Jag kör med Premiere Elements än så länge. För jag antar att PRO kräver ännu mer. Men nu har det ju kommit elements 3.0. Vad är skillnaden mellan det och 2.0?

Postad

Jag har läst igenom er inlägg. Har testat tidigare att redigera video pro från extern hårddisk genom firewire till en stark dator. Fungerar inte bra. Kan inte heller fungera i elements, eller hur ? Filmen måste tankas över till datorn.

Ska frågeställaren alltså redigera filmen som ligger på hårddisk?

Jag kanske är ute och cyklar ?

/nils

Postad
Jag har läst igenom er inlägg. Har testat tidigare att redigera video pro från extern hårddisk genom firewire till en stark dator. Fungerar inte bra. Kan inte heller fungera i elements, eller hur ? Filmen måste tankas över till datorn.

Ska frågeställaren alltså redigera filmen som ligger på hårddisk?

Jag kanske är ute och cyklar ?

Nej, du är inte ute och cyklar. Det är det jag skriver i mina svar ovan, dvs att editera video som ligger på en extern hårddisk så gott som alltid innebär problem.

Postad
Nej, du är inte ute och cyklar. Det är det jag skriver i mina svar ovan, dvs att editera video som ligger på en extern hårddisk så gott som alltid innebär problem.

Nu var jag inne på Adobes hemsida och kollade igen och hittade en felsökningstråd. De skriver bl.a. att man inte kan använda firewire diskar.

Men sedan hittade jag en massa inställningar man kunde göra för att optimera windows xp för premiere. Skall prova detta. De pratade bl.a om DMA Direct Memory Access. Plus att man skulle köra msconfig i KÖR och stänga av ALLT som inte har med programmet att göra.

Jag antar att man inte ska kombinera sin privata dator egentligen med annat än redigering om man ska hårddra det.

Postad

Jag har nog missat dej i alla onödiga inlägg om teknik. Redigering film i extern hårddisk går inte. Punkt slut. Varför inte föra över hela filmen ?

Postad
Jag har nog missat dej i alla onödiga inlägg om teknik. Redigering film i extern hårddisk går inte. Punkt slut. Varför inte föra över hela filmen ?

Därför att jag har alldeles för mycket intankat material och det får inte plats på på den interna.

Postad
Nu var jag inne på Adobes hemsida och kollade igen och hittade en felsökningstråd. De skriver bl.a. att man inte kan använda firewire diskar.

Precis, använd inte externa diskar vid videoredigering.

Jag önskar dig lycka till med optimeringen av Windows XP, men det kommer inte att lösa dina problem med hackande video i Premiere Pro eftersom det beror på den externa disken.

Postad

Synpunkterna på externa diskar stämmer helt med mina erfarenheter. De kan när som helst vid redigering falla bort ett kort ögonblick och det tycker inte editorn om! Jag har 1400GB internt och använder bara mina externa diskar för lagring av färdiga filmer, ISO-filer och övrig backup.

De krav som tillvekarna ställer är alltid absoluta minikrav - de vill ju sälja.

Postad
Därför att jag har alldeles för mycket intankat material och det får inte plats på på den interna.

Då slår vi klubban i bordet och säger att ärendet är avslutat. Nu går vi och tar ett glas.

Postad
Då slår vi klubban i bordet och säger att ärendet är avslutat. Nu går vi och tar ett glas.

Ok, alla smarta människor. Ni kanske har rätt. Men förklara då varför det utan några som helst problem går att spela upp de intankade filer från den externa hårddisken?

Det går alltså inte så bra att spela upp filerna i timeline men utanför programmet så funkar filer på 2gb utan några som helst problem.

Postad
Men förklara då varför det utan några som helst problem går att spela upp de intankade filer från den externa hårddisken?

Om jag förstått det rätt så är videoredigeringsprogram mycket mindre toleranta mot de svackor i dataströmmen externa diskar ger än tex Windows Media Player. Dataströmmen måste alltså vara så gott som konstant hela tiden från den disk den läser ifrån och är den inte det så blir det problem. Här har jag inte mycket på fötterna så om någon vet mer så skriv gärna det här! :)

Det kan ju även bli problem med interna diskar om Windows Växlingsfil ligger på samma disk som ens video ligger på. Problemet uppstår när windows skriver till eller läser från växlingsfilen samtidigt som Premiere läser från eller läser till samma disk. Det är därför man skall hålla växlingsfilen avskiljd från den/dom diskar man har sin video på. Premiere får tuppjuck när dataströmmen stryps.

Postad

Testa:

Tanka in ett kort klipp på både den interna och externa disken (eller kopiera det till bägge). Testa att spela upp det i Premiere. Om det hackar på den ena eller den andra vet du ju...

Hackar det i bägge testa att importera klippet till Windows Movie Maker. Hackar det där är ju problemet i Premiere.

Kan exempelvis vara grafikkortet som har för gamla drivers, eller, vilket ofta är ett problem på laptops; ett grafikkort som delar minne med datorns vanliga minne. Har man dessutom bara 512 Mb i ram från början så blir det ännu mindre kvar till andra applikationer...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...