Kasavi Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Jag är ganska ny när det gäller inspelning av ljud separat. Jag skall göra en inspelning på en skola där en skolteater spelas upp. Jag står ganska långt bak och filmar. Tänkte då, för att få bättre ljud, koppla upp min bärbara dator till skolans mixerbord. Mina frågor är. 1. Vilket program behöver jag ha i datorn får att få in ljudet från mixerbordet? 2. Går det bra att ta ljudet från mixerbordets uttag som normalt används till hörlurar? 3. Jag redigerar i Premiere. Vilket format bör ljudet sparas i? 0 Quote
vilcans Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 1. Audacity är ett bra gratisprogram för inspelning, redigering och mixning av ljud. 2. Ja, det borde funka, men mixerbord har även line out som det är meningen att man ska använda till sånt. 3. wav är ett format som alla program brukar stödja. Premiere gör det definitivt. 0 Quote
BasMartin Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 jag skull hellre välja att spela in ifrån mixerbordets linje utgång, olika mixerbord har olika möjligheter till detta, vissa ljudbord har en "tape out" utgång på rca-kontakter eller kanske via någon form av aux send. tala med den som ska köra ljudet på föreställningen och kolla villket sätt som är bäst. men jag tycker att du ska fråga dig varför det blir bättre ljud för att du spelar in det separat? vad har du för kamera? de inbygda ljudkorten i datorer brukar inte låta bra alls så om du inte har ett annat ljudkort så är frågan om det inte är enklare att spela in ljudet på kameran istället eller iallafall spela in ljudet både i kameran och på datorn om du har möjlighet! då blir det åtminstonde enklare att synka ljudet i efterhand. 0 Quote
Luzer Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Det spelar ingen som hellst roll om du kör tape out, line out eller monitor out från mixerbordet, det är samma signal men kanske på olika kontakter och olika starka. Nackdelen med detta är att du kommer få obalans bland instrumenten eftersom du får samma ljud som går ut i PA´t och detta är ju ställt för vad som ska låta bäst i lokalen. Du kommer tex få väldigt hög sång och "lajnade" gitarrer tex. Medans mikar dom upp förstärkare från scen så kanske detta från scen kommer låta så mycket att det knappt kommer gå ut i PA´t och då får ju du inte heller med det. Det bästa är att ställa upp mikar några meter ifrån varandra i lokalen och ta ljudet akustiskt i stereo. Men även ta en stereosignal från mixerbordet, sen får du blanda dessa så det låter bäst. Låter det från mixerbordet bra så kör i huvudsak på det men lyft in lite från rummet för att inte få det så torrt (du kommer ju tydligt se rummet men det är risk att det låter studio om du bara kör mixerbordssignalen). Har du mikat upp hyffsat och det är inte allt för mycket andra ljud i lokalen (och du har hyffsade mikar) så kommer du antagligen tycka att dina mikar låter bäst. Med detta sätt måste du ju ha minst 3 kanaler (räcker oftast med en från mixerbordet då denna ofta är mono (man panorerar inte ofta ut i PA). 0 Quote
Kasavi Posted October 22, 2006 Author Posted October 22, 2006 Tack för infon. Nu har jag inte så många mickar och inte heller kablar som är långa tillräckligt. Jag får nog använda mig av line out på mixerbordet och mixa det ljudet med det som jag tar in direkt via min Canon XM2-kamera. Jag kommer att redigera i Premiere pro. Jag tar in ljudet från mixerbordet i programmet Audacity som "Vilcans" föreslog. 0 Quote
Stella Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Adobe Audition 1.5 (gamla cool edit) är ett grymt bra och enkelt ljudprogram. Det har single edit och multitrack och många "inbyggda" effekter, compressorer etc. Kan det utan och innan och jag älskar det. MVH Stella 0 Quote
Recommended Posts