Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Håller på att överföra en stor produktion med super 8 till en DVD-produktion.

Filmen är ljudlagd och jag har problem med att få ljudet att synka ihop på ett bra sätt.Jag har scannat in filmen med 6bilder /sek. Lagt över den tillbaka till 18 bilder per sek.Ljudet har jag spelat in via ljudprojektor /18fsk.till datorn.När jag lägger ihop både ljud och bild så har ljudet drivit iväg en ganska bra bit framåt.Jag har timestrechat ljudet i premiere elements så att det funkar så där!!.Men hur skall jag göra för att verkligen få det att stämma i synk.

Är det någon som kan ge mig ett tips på detta?Är det bara att pilla.....eller finns det något sätt man kan fixa synk i efterhand.

Tacksam för svar!

Mvh

Hasse

Posted

Det är nog bara timestretch som gäller om du lyckats få olika längd på bilden och ljudet. Se till att ha synkpip/ruta före och efter varje akt, innan du för över till olika format eller separerar ljud och bild så kan du enkelt kolla hur mycket ljudet/bilden dragit sig åt något håll.

Posted

Läste en gång något om att ljudet ska läggas 20 bildrutor före den ruta som den ska synkas till när det gäller biofilm... Minns inte varför och om det stämmer... Jag är säkert ute och cyklar

Posted

Super8 med ljudspår (direktinspelning av ljud i kameran) hade 18 rutors skillnad eftersom filmrutor och magnetband kräver helt annorulnda gång över bildruta/tonhuvud. Tonhuvudet låg längst ner i kameran. På en projektor såg det likadant ut. Det innabär (har jag för mig) att det synkade ljudet kommer 18 rutor framför bilden.

Kan det vara det vara detta fenomen som du erfar?

Posted

Hej och tack för era svar.

Ljudet är ju överfört separat från filmen så tidsskillnaden borde inte ha med att tonhuvudet satt senare på projektorn. Det som är kruxet är att jag måste veta exact var.....ljudet skall börja. Funderar på om jag skall försöka filma av

filmen en liten bit i början från en duk med både ljud och bild samtidigt.

Och lägga detta på ett spår under orginalet i elements och gå efter det för att synka ihop ljudet i början, och sedan timestretcha resten.

Skulle kanske kunna funka!

Vad tror ni

Mvh

Hasse