joliam Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Hejsan alla voodoomänniskor (orientaliskadockor med nålar i) Jag har en liten fråga om scennamnet och platsen, hur det ska skrivas i manus. Jag är fullt medveten om detta: 23. EXT. GATA - DAG Men jag undrar, om jag ska stå på utsidan av ett hus, och filma in i ett fönster, vad ska jag skriva då? Jag vill att man i den färdiga tagningen och filmen ska kunna se att man filmat in i fönstret, jag vill till och med filma en bit runt om fönstret, husväggen. Jag kommer stå på en TROTTOAR och filma, men man kommer inte se en skymt av trottoaren. Vad ska jag skriva i manus? 23. EXT. HUSVÄGG - DAG eller? Hej så länge boys! // Jonas 0 Citera
jonkanon Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 EXT. GATA - DAG är det du kör på. EXT betyder ju att du är utanför. Om det är huset som är viktigt så skriver du väl EXT. HUS - DAG Sen beror det ju på vad du tänkt dig. För normalt sett finns det ju något i fönstret. Och då skriver man det. I fönstret står FREDRIK. Om det rör sig om en speciell åkning så har det inte i manuset att göra egentligen. Filmar du ditt eget material gör du som du vill, för det är ditt ändå. Problemet där kan vara att man kör ett eget format, och det kan vara svårförstått utanför din hjärna. Därav ett gemensamt format. Men här i Sverige och speciellt när man inte har budget så får man ju göra allt själv. Och då gör man väl som man vill. Men om man försöker göra saker så som formalian säger så gör man manusbiten först. Sen bearbetar du manuset med bilder och klipp. Ofta kan ett manus med för mycket lullull begränsa historien, ibland är det nästintill omöjligt att uppfatta en historia ifall det är tekniska beskrivningar hela tiden. Faktum är att tekniska termer är skittråkiga att läsa och inte det minsta intressant. Ofta är det ett tecken på bristen på historia som man försöker dölja med rök och speglar. :) /j 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.