Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej !

Tänkte jag skulle börja redigera lite film. Glad i hågen kopplar jag in min nyligen

införskaffade Panasonic NV-GS75 för att fånga filmen(capture), men får inte

styrningen av kameran att fungera i Premiere Pro 2.0

Hittar tex inte min kamera i rullisten under "device control"....??....

....eller är det så enkelt att jag ställt in nåt i programmet fel...??

Någon som har en lösning på problemet, eller vet om det är nåt som saknas(drivrutin etc i Premiere) ??

Använder följande:

# anasonic NV-GS75

# Windows XP Home

# Adobe Premiere Pro 2

- Inställningar i Premiere som jag tror påverkar:

¤Capture Format: DV Capture

¤Device control: DV/HDV Device Control

- Pal

- Panasonic

- Standard (skulle vilja ha NV-GS75 här)

Behöver du nån mer uppgift för att lösa mitt problem så fixar jag det !

Tack på förhand/ Lasse

*/Edit/*

Efter att ha rotat runt lite här på forumet(som jag helt riktigt skulle

ha gjort innan jag ställde frågan) så tror jag att jag hittat en ledtråd....

......Firewire....kanske....???....

Någon som kan bekräfta/dementera - är jag inne på rätt spår ??

Funkar bara kamerastyrningen via firewirekabel ??

Postad

Har du provat att fånga i något annat program, tex Windows Movie Maker bara för att testa att kamera samt FireWirekabel samt ev FireWirekortet verkligen fungerar? Har du fångat någon gång öht med din kamera, tex på en annan dator eller med ett annat program?

Du kan också ladda ner programmet Scenalyzer Live 4.0 och testa att fånga med det. Jag hade jätteproblem, precis likadana som dina, med en annan Panasonickamera i PPro och då var lösningen att fånga videon i ett annat program. Fånga video är en av PPro svaga sidor, med eller utan Panasonickamera, så ett program som tex Scenalyzer Live 4.0 räddar många och är dessutom bra och enkelt samt fungerar alltid. Magiskt med andra ord! :)

Postad

Mr Nitro-HUR har du kopplat in din kamera till datorn ? usb eller firewire

Kan det vara så enkelt att du inte har firewirekabel och/eller firewirekort ?

Om jag är helt fel ute, säg till ?

Om jag är rätt ute ska din dator med firewire känna igen kameran kopplad när du slår på den.

Rogge ! jag tyckte det var något som saknades i inlägget !

/nils

Postad

Hej och tack för svaren !

Kollade lite närtmare på min kamera, PC och kablar. Kameran har DV-utgång (IEEE1394, 4-stift(?) samt

även S-video. PC:n Har också 1394-anslutning. Med kameran följde en USB/DV kabel(och en A/V kabel), så

nån Firewirekabel har jag tydligen inte. Om det är en DV/Firewirekabel som behövs så skaffar jag det direkt.

Tycker det verkar helt ok med att kunna sätta "capture in" och "capture out" och sen sköter Premiere och

kamra sig själv....om jag nu försått den funktionen i PPro rätt.

>Rogge

Jag har lyckats fånga tidigare med samma utrustning, men vet att det var lite knöligt.

Om det inte löser sig med en Firewirekabel eller om kabeln kostar skjortan eller är

svår att få tag på, skall jag testa "Sceneanalyszr Live 4.0". Tack för tipset !!

>Jernby Film

Har anslutit med medföljande kabel, vilket är en DV/USB-kabel. Lösningen verkar heta DV/Firewire.

Passar på att ställa en fråga till:

Redigerade en AVI-fil i Premiere Pro och gjorde sen om den i WinAWI VideoConverter

till DVD-format, men när jag skall bränna filmen i Nero 7, så säger programmet

att VOB-filen är för stor !!? Får tydligen inte vara större än 2GB...

Hur gör man om man fått en för stor VOB-fil ?? Är det nåt "VOB-splitter" program som

gäller, eller finns det någon funktion i PPro vid t.ex. exportering ??

Ursäkta alla dumma frågor, men jag vill verkligen fatta både min kamera och PPro.

Frågar man inget får man ju inget veta....och få saker förklarade på svenska

slår ju det mesta ;-))

mvh/ Lasse

Postad

Helt riktigt antagande!

Du måste ha Fire Wire om du ska få ordning på Adobe Premiere.

Jag antar att du fick ett redigeringsprogram med kameran!?

I så fall fungerar detta program med USB sladden. Men Fire Wire är alltid säkraste kortet!

Postad
Om det inte löser sig med en Firewirekabel eller om kabeln kostar skjortan eller är svår att få tag på, skall jag testa "Sceneanalyszr Live 4.0". Tack för tipset !!kligen fatta både min kamera och PPro.

Precis som nämnts så måste du ha FireWirekabel. Varken PPro eller Scenalyzer Live kan öht inte fånga video via USB-kabel.

När det gäller problemet med VOB/Nero så kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Jag gör mina DVD's i Adobe Encore DVD. Men, eftersom du har PPro 2.0 så kan du ju bränna dina DVD's där, med menyer och allt och då kanske problemet löser sig? Mao, bränn dina DVD's i PPro 2.0. :)

Här hittar du det: File > Export > Export to DVD

Postad
Hej och tack för svaren !

Om det inte löser sig med en Firewirekabel eller om kabeln kostar skjortan eller är

svår att få tag på, skall jag testa "Sceneanalyszr Live 4.0". Tack för tipset !!

mvh/ Lasse

Har du köpt Adobe Premiere 2.0 så är det vansinigt att vansinnigt att byta till Sceneanalyszer Live en Fire Wire kabel hittar du hos alla fotohandlare som säljer video kamror. Kostnaden är runt en 100-ring.

Postad
Har du köpt Adobe Premiere 2.0 så är det vansinigt att vansinnigt att byta till Sceneanalyszer Live en Fire Wire kabel hittar du hos alla fotohandlare som säljer video kamror. Kostnaden är runt en 100-ring.

Har du provat Scenalyzer Live själv någon gång? :)

Att jag öht rekommenderade Scenalyzer Live var därför att utgick från att han försökte fånga med FireWire. Däremot vet jag att en av PPro's svaga sidor är fångstverktyget, och att då använda ett annat, tex som jag föreslog bara för att testa, är något som kan lösa problemet. Jag skrev ju heller aldrig "hö-hö, du måste köpa Scenalyzer Live, annars fungera det minnsan inte för dig". Jag föreslog att prova det. :)

Det är precis som med Adobe Media Encoder som tyvärr lämnar mycket att önska, speciellt när det gäller tiden för kodning. Att köpa tredjepartsverktyg för att koda video, tex MainConcept MPEG Encoder, spar massor av tid. Och tid är pengar... :)

Sammanfattningsvis, att testa är inte vansinne, däremot är det vansinne att bara för att man köpt något inte se efter om det finns lösningar som kan lösa ens problem man har med programmet, tex att fånga och att spara tid när man kodar MPEG2. :)

Postad
Har du provat Scenalyzer Live själv någon gång? :)

:)

Nej nu tolka du mig fel! :)

Jag menade att det blir dyrt att köpa ytterliggare program.

Men ska man bara prova så OK. Det räcker ju då dock med Movie Maker.

Det ska inte vara några problem att fånga video med Adobe från en Panasonic NV-GS75. Bara man kör via Fire Wire.

Det jag menade var att om man köpt Premiere för flera 1000 och sedan känner att en kabel kan vara dyr gämfört med att ha kastat dessa tusenlappar i sjön så är det lite skummt!

Postad
Det jag menade var att om man köpt Premiere för flera 1000 och sedan känner att en kabel kan vara dyr gämfört med att ha kastat dessa tusenlappar i sjön så är det lite skummt!

Eftersom han inte nämner någonstans att han tycker att en kabel är dyr så ser jag inget skumt med det. Apropå tolka alltså... ;)

Postad
Eftersom han inte nämner någonstans att han tycker att en kabel är dyr så ser jag inget skumt med det. Apropå tolka alltså...

Om det inte löser sig med en Firewirekabel eller om kabeln kostar skjortan

Hmmm tolka jag tolkar kosta skjortan som att han tycker en kabel kan vara dyr:)

Postad
Hmmm tolka jag tolkar kosta skjortan som att han tycker en kabel kan vara dyr:)

Hum, det där med skjortan missade jag visst helt... :OO

Men när det gäller tredjepartsprogram tycker jag iaf likadant i vilket fall som helst! :)

Så till sist: :bire

Postad

Peace bröder !!

Har inhandlat en Firewirekabel och har fortfarande skjortan på !! ;-) (45 kr för en meter)

Funkade klockrent att styra kameran å fånga i PPro2 med rätt kabel. Tusen tack grabbar !!

Nu har jag bara två problem(eller det kanske är ett) kvar att lösa.

När jag gjort min film klar så kan jag inte exportera till DVD via PPro. Brännarknappen

är "gråad", så den går inte att klicka på. Måste då konvertera AVI-filen til

DVD-format i annat program - i mitt fall valde jag "WinAWI Video Converter".

När detta är gjort har jag en VOB-fil på mer än 2 GB, vilket verkar vara maxgränsen för en sådan fil.

Så mina kvarvarande frågor är:

# Varför hittar inte PPro min brännare ??

# Hur delar man lämpligast upp VOB-filer till mindre ??

Tack för ett kanonbra forum !!

mvh/ Lasse

Postad

Kul att du fick det att fungera! :)

# Varför hittar inte PPro min brännare ??

Därför att du använder en trialversion av PPro 2.0. Det går inte att bränna DVD's i trialversionerna tyvärr.

# Hur delar man lämpligast upp VOB-filer till mindre ??

Som jag skrev tidigare så kan jag tyvärr inte hjälpa dig på den punkten eftersom jag använder Encore DVD för att bränna mina DVD och har därför dålig koll på VOB-filer och dess storlekar. Vi får hoppas att någon annan kan hjälpa till här!

Postad
Därför att du använder en trialversion av PPro 2.0. Det går inte att bränna DVD's i trialversionerna tyvärr.

Ahhhh...det förklarar saken, men nu börjar jag bli lite svettig...

Kan jag öppna och fortsätta mina projekt som ursprungligen är skapade i

en trialversion av PPro2 med "Premiere Elements" ??

Många här verkar lovordar Elements, och handen på hjärtat- tror att

PPro2 är onödigt avancerad(och lite för dyr) för mig.

Verkar som om man kommer rätt långt med Elements.

mvh/ Lasse

Postad
Kan jag öppna och fortsätta mina projekt som ursprungligen är skapade i en trialversion av PPro2 med "Premiere Elements" ??

Nej, du kan inte öppna PPro-Projects i Elements.

Många här verkar lovordar Elements, och handen på hjärtat- tror att PPro2 är onödigt avancerad(och lite för dyr) för mig.

Verkar som om man kommer rätt långt med Elements.

Ja, man kommer ganska långt i Premiere Elements. Jag har en trialversion installerad av Premiere Elements för tillfället som jag leker lite med och tycker den är väldigt bra. Det jag saknar på rak arm är möjligheten att mer precist kontrollera ljudet samt möjligheten att nesta Sequences plus en del andra småsaker man vant sig med i PPro. Det finns också saker jag tycker borde finnas även i PPro i Elements, tex möjligheten att förhandsgranska alla transitions innan dom ens ligger på sin Timeline. Det är mycket bra tycker jag och borde tas över till PPro i nästa version! :)

Ladda ner en trialversion och se om den passar dig och dina behov. Premiere Elements är ett mycket bra program till ett bra pris! :)

Postad
Nej, du kan inte öppna PPro-Projects i Elements.

Aj aj aj aj....åtskilliga timmar åt helv:e. Ja ja, får väl anses som "lärotid"....;-/

Tack för ett bra forum iaf.(speciellt till Rogge, som troget svarat på mina dumma frågor)

mvh/ Lasse

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...