Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inköpte ett styck Fujitsu-Siemens Myrica P42H lagom till fotbolls-VM men blev grymt besviken på bilden. Visserligen har jag bara ComHems:s synkiga analogutbud men ändå.

Problemet var att bilden ofta hade artefakter som var speciellt synliga i ansikten. Så länge ansiktet var still så var det inga problem, men när det började röra sig så försvann alla "gradienter", dvs. skarpa gränser uppstod mellan områden med olika färg.

Igår när jag satt och slösurfade så fick jag plötsligt för mig att prova om det var TV:ns funktion mot inbränning som var problemet. Jag stänge av den och vips så försvann problemet nästan helt.

Nån därute som har liknande erfarenheter?

Postad

Vi köpte en plasmateve för nåt år sedan men blev så besvikna på bilden att vi lämnade tillbaka den. Vi fick samma bild som du beskriver. Slipper man inte det här problemet om teven har bra kontrastförhållande? Vi trodde att det var det som var problemet.

Hur känslig är teven nu utan skyddet mot inbränning måntro?

Postad
Slipper man inte det här problemet om teven har bra kontrastförhållande? Vi trodde att det var det som var problemet.

Enligt Fujitsu-Siemens så ska denna modell ha 10000:1 i kontrast men det får man nog ta med en rejäl nypa salt. Dock så tror jag det är så att fördelen med plasma (kontra LCD) är just hög kontrast och bra svärta.

Hur känslig är teven nu utan skyddet mot inbränning måntro?

Bra fråga. Jag försöker vara försiktigt med att köra svarta kanter alltför länge osv. Dessutom finns en funktion som genererar ett slags färgspel på skärmen som "tvättar bort" inbränningar på ett hyfsat effektivt sätt. Tiden får utvisa!

Jag har en naiv förhoppning om att problemet kan bero på den oerhört undermåliga TV-signal jag just nu använder. Jag hoppas att det blir bättre när HDTV kommer på allvar. 720 linjer progressivt låter bra, åtminstone på pappret! ;-)

Får jag fråga vad det var för plasma-TV ni köpte?

Postad

Det har jag faktiskt inte en aning om. Pioneer är det ända jag kan säga och det är inte ens säkert.

Jag antar att det är en ganska dyr plasma du har om det sägs vara 10000:1 i kontrastförhållande då ska den väl hålla ett tag innan det blir nån inbränning. De ska ju ha livslängd på runt 60 000 timmar om jag inte minns fel. Garanti, om man nu har det.

Jag har själv suktat på att köpa en fet teve, men då har jag mest kollat på bakprojektion 52" då man kan få dem för en billig peng begagnat. Billig plasma har på tok för dålig bild. Visserligen skarp, men alltid med det problem som du beskriver.

Postad
Det har jag faktiskt inte en aning om. Pioneer är det ända jag kan säga och det är inte ens säkert.

Ok, då vet jag att det inte är ett specifikt Fujitsu-Siemens-problem. Jag var lite orolig för det ett tag.

Jag antar att det är en ganska dyr plasma du har om det sägs vara 10000:1 i kontrastförhållande då ska den väl hålla ett tag innan det blir nån inbränning.

Nej, inte speciellt. 18 500:- på Siba. Jag tror att plasma har haft en del barnsjukdomar i tidigare generationer, t ex i form av brummande fläktar och inbränningsproblem, men den här modellen verkar inte ha dessa problem (vad jag sett än så länge)

Jag har själv suktat på att köpa en fet teve, men då har jag mest kollat på bakprojektion 52" då man kan få dem för en billig peng begagnat. Billig plasma har på tok för dålig bild. Visserligen skarp, men alltid med det problem som du beskriver.

Bakprojektion är nog lite underskattat. Det enda jag stör mig på är att de verkar vara lite ljussvaga men det var som sagt ett tag sen jag tittade på dem.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...