Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej jag undrar om det finns nån sida som är bra där man kan lära sig funtionerna. Helst på svenska. Kan man ändra så proggramet blir på svenska?

Posted

Finns flera som kan lära ut på internet...........sök.

Om du kan lite engelska ska du inte köpa instruktionsböcker på svenska. Allt du ska lära dej är på US english vare sej det är Premiere eller andra program.

Bara ett tips som säkert de flesta håller med om.

Om du absolut vill ha litteratur, finns det på svenska, eller kurser på svenska.

Nyare Premiere finns inte på svenska.

/nils

Posted
Hej jag undrar om det finns nån sida som är bra där man kan lära sig funtionerna. Helst på svenska. Kan man ändra så proggramet blir på svenska?

Nej, man kan inte ändra Premiere Pro till en svensk version.

Det finns väldigt lite, om än något, läromaterial på svenska till Premiere Pro på internet. Eftersom programmet är på engelska blir det så, vilket är något som är mycket bra. Att tex på svenska lära sig vad nyckelpunkter är kommer bara att förvirra dig eftersom det i Premiere Pro inte finns något dom heter nyckelpunkter. I Premiere Pro heter det keyframes, vilket aldrig framgår i översättningen och då är du helt vilse redan från början tyvärr. Så svensk träning till ett engelskspråkigt program blir med "försvenskningar" av funktioner och begrepp katastrofala tycker jag. Exemplet med just nyckelpunkter kommer från den svenska tidningen Digital Video som översätter engelska till svenska hej vilt och på ett lustigt sätt, läs dåligt, dom flesta gångerna, vilket enligt mig förvirrar istället för förenklar eftersom Premiere Pro är ett engelskspråkigt program.

Ett tips är att köpa en svensk/engelsk ordbok så att du kan slå upp ord du är osäker på. Det kommer att hjälpa dig mycket!

Hos lynda.com finns träning till Premiere Pro till väldigt bra priser. Vill du sitta hemma i lugn och ro utan att tänka på månadsavgifter finns träning hos Total Training. Båda dessa alternativ är dock på engelska.

Jag har precis börjat göra tutorials på svenska till Premiere Pro men har precis börjat så än så länge finns bara en men mer skall komma när jag får mer tid över. Den hittas på averdahl.se

Jag har bara grundskole-engelska själv och tyckte det var lite surt i början, men med ett engelskalexikon vid min sida så blev det mycket enklare och med den träning på engelskan man får när man sitter där gör att du väldigt fort börjar hänga med i alla engelska tutorials du kan hitta på internet, eller i den träning du eventuellt köper från lynda.com eller från Total Training.

Om du vill ha ett redigeringsprogram på svenska finns Premiere Elements. Men träningsmaterialet på internet är fortfarande på engelska och då har du många gånger begränsad nytta av dom faktiskt.

Så kämpa på om du kan, du kommer att ha väldigt stor nytta av det om du fortsätter att videoredigera med ett engelskspåkigt program, tex Premiere Pro. :)

Posted

Rogge har helt rätt, det är bättre att lära sig programmen på engelska och använda ett lexikon om man inte förstår vissa ord, detta har jag själv god erfarenhet av eftersom jag bara har läst engelska i två år i grundskolan.

Jag började med videoredigering på dator för ca fem år sedan och har haft stora problem med just engelskan och facktermer, men jag har varit envis och idag kan jag lösa många "Keyframes" trots att jag snart fyller 62-år och blir trögare och trögare i inlärningen.

Jag började redigera i Pinnacle DV500 DVD senare i Matrox rt.x100suite som tyvärr inte fungerade på min dator men som innehöll Premiere 1.5 som jag tyckte var trevligt att jobba i.

Idag jobbar jag i Canopus Edius 3.62 Pro trots begränsningarna i engelskan!

Den hemsida som Rogge jobbar med är till mycket stor hjälp för amatörer som inte kan programmet så bra och där engelskan är ett handikapp om man inte kan språket!

En eloge till Rogge för sitt angagemang att hjälpa andra med redigering i Adobe Premiere 2.0, för det är kul när man har lärt sig programmet!

Canopus Edius 3.xx har Free Tutorials om man är registrerad användare!

• 2 months later...
Posted

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 7 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

Inlägget hör inte hemma här och var för slarvigt utfört för att flyttas.

Mvh lilla_farbrorn

Moderator, Voodoo Film forum