kalle112 Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Jag tänkte spara pengar (några månader) för att köpa en dator. Jag vill få ned renderingstiden rejält och så vill jag kunna hålla på med avancerade explosioner (kräver mycket processor kraft mm). Vad ska jag köpa för typ av dator? Just nu funderar jag på att köpa en med flera processorer (minst 2) + några hårddiskar, ett bra grafikkort, mycket ramminne. Vad skulle sånt här kosta egentligen? Vet att det är dyrt som fan, men frågan är HUR dyrt? 0 Quote
Pehrbau Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Jag köpte färdiga datorer förr men har sedan över 10 år beställt dator efter specifikation som jag gjort tillsammans med tillverkarens tekniker. För närvarande kör jag med ASUS P5WD2PREMIUM moderkort som kan hantera seriella och parallella diskar och dessutom har möjlighet till RAID. Processorn är en Pentium D940 på 3,2GHZ med 2GB RAM. I lådan finns också fem diskar 3st 320GB, 1st 100GB och en 250GB. Den senare är seriell och delad i två partioner varav C (system och program) ligger på 50 GB och resten huserar alla andra privata data med undantag för scratch-, växlings- och videofiler. Grafikkortet Radeon X300 och videokort är Canopus DV Storm2. Med detta fungerar redigeringen med full realtid (ingen rendering) med ca 10 videolager med färg- och nivåkorrektion på så gott som alla clip. Editor är Canopus Pro 4. Kostnaden minns jag inte eftersom jag flyttade över en del saker från den gamla maskinen, men gissar runt 12.000 undantaget Canopus grejorna. 0 Quote
Recommended Posts