Jump to content

Fokus på billiga DV-kameror.

c3400

Recommended Posts

Hej hej.

Så min tvetydiga rubrik lockade dig hit? Fattade du? Fokus som i att titta på billiga DV-kameror, eller fokus som i själva fokusinställningen i själva kameran. Ha. Ha. Ha. Visst är jag rolig. Ähum.

Vad jag egentligen skapade den här tråden för, var för att fråga er något. Hur lätt är det att ändra fokus på en billig konsument-DV-kamera? De flesta modeller jag tittat på tillåter att man själv mixtrar med fokus, vitbalans, etc.. Men går det även att ändra under själva filmandet..? Det verkar som om det inte alls är lika lätt som att bara zooma in eller ut. För det är visst bara zoomen som har fått ett eget reglage utanpå kameran. Resten måste man gå in i menyn på lcd-dispayen efter för att se. Men måste man göra det innan man börjar filma isåfall? Det känns ju lite dumt. Man måste väl kunna ändra fokus undertiden... Eller?

Där har du anledningen till varför du vill köpa proffskameror efter ett tag. De har reglage som du lätt kommer åt under inspelning.

Sen har du oftast bättre bildkvalite med.

Billiga kameror kör med autofokus eftersom det är det 99% av dess köpare vill ha. Filmnördar som vi vill gärna pilla själva. ;)

Intressant tanke. Det borde finnas marknad för en riktigt enkel manuell videokamera. Frågan är om marknaden är tillräckligt stor för att det skulle vara lönsamt att tillverka den, för även om man skulle ha färre komponenter så kan man inte få de besparingar som man får om man tillverkar hundratusentals enheter.

Jätteintressant tanke faktiskt... Jag blir sugen på att bygga en själv. Hur svårt kan det vara? :-)

Hur stor är behovet att göra skärpeåkningar? Om man kan tänka sig statisk oskärpa... I dag när jag städade mitt kontor hittade jag en försättslins för min gamla stillbildskamera. När jag tittade med blotta ögat genom den fick jag sanlöst dålig skärpa på långt håll, medan skärpan var utmärkt på nära håll. Håller jag samma lins framför min "billiga" semesterkamera blev effekten kanske inte riktigt densamma som framför mitt öga, men helt klart blev skärpedjupet drastiskt försämrad, särkillt med lite lätt inzomning. Effekten förändrades beroende på hur nära man höll linsen.

Nu hittade jag inget förstoringsglas att prova med, med det kan också bli intressant. Jag vet inte det är rätt väg, men skulle kanske kunna användas i begränsad omfattning... Nu är det lite sent på kvällen, men jag skall hålla ögonen öppna efter ett förstoringsglas också.

Ja, jag kan ändra fokus. Eller, beror lite på hur man definierar fokus. Det är alltid skarpt överallt. Skärpeljupet är snudd på oändligt. Och autofokus fungerar bättre än vad jag kan fokusera manuellt. Det är bara i lite speciella situationer man behöver manuell fokus, men då måste peta i menyerna och det är lite krångligt. Men det var väl inte det som var frågan i tråden utan hur man får sämre skärpedjup på en billig kamera?

" Det är visst bara zoomen som har fått ett eget reglage utanpå kameran. Resten måste man gå in i menyn på lcd-dispayen efter för att se. Men måste man göra det innan man börjar filma isåfall? Det känns ju lite dumt. Man måste väl kunna ändra fokus undertiden... Eller? "

Det var frågan. Jag var kanske otydlig. Men nu har jag fått svar. Om du menar att man även kan "peta i menyerna" under själva filmandet också.

Men hur man får sämre skärpedjup är ju också intressant. Zooma in mycket, har jag hört?

Skärpedjupet går att påverka till viss del, öppna upp bländaren (litet F-stop-tal) helt så får du kortast skärpedjup, zooma in så minskar den också. Är motivet väldans ljust får du kompensera med nd-filter eller högre slutarhastighet. Liten CCD ger också stort skärpedjup, men det är inget som går att justera på en kamera, förrutom RED, men 160 000 är ju inte direkt billig ;) Stort bildplan ger kort skärpedjup. Det sägs att under inspelningen på TRON fick man spela in de olika karaktärerna separat ibland och regissören frågan om han ville ha skärpan på höger eller vänster öga, Den spelades in på 70 mm film ... :) Men imax har ju gjort massor med filmer som inte lider av superkort skärpedjup och det är ju det största använda formatet just nu, horisontell 70 mm...

och förrutom brännvidsändring och bländarjustering så finns ju också den omtalade 35-mm adaptern som helt enkelt använder systemkameralinser och projicerar den bilden på en mattskiva som är standin för filmplanet. videokameran ställs då in på manuell fokus och justeras till mattskivans plats, och bilden som är projicerad på den stora mattskivan scannas av videokamerans pyttelilla CCD-sensor...

Som lätt sidospår kan jag berätta att jag häromveckan spelade in en fight-scen till luleå student tv där jag under hela dagen körde stenhårt på minimal bländare (mellan F11 och Close) för maximalt skärpedjup. När jag tog fick in till redigering, såg jag att jag hade fått lite regndroppar på linsen, men det intressanta var att dessa vattendroppar som var närapå i makro-avstånd hade lika skarp skärpa som bakgrunden bakom kämparna...

Tänk, på den svartvita tiden kämpade alla med att uppnå den heliga graalen, oändlig skärpa... nu med video så vill vi ha tvärtom.... Filmfolket vill ha stort skärpedjup och Videofolket vill ha kort... Det uppenbara vore ju att båda parter byter med varandra;)

• 2 months later...

nu har det gått ett tag, och min kamera är inköpt. det blev en Canon mv900. och jag kan ändra skärpan undertiden jag filmar. som sagt är zoomen fortfarande det enda som fått ett eget reglage utanpå kameran. nästan. under den utvikbara lcd-skärmen, sitter tre knappar och en joystick. under filmning kan en av knapparna (meny) inte tryckas på, och det bådar ju inte gott, tror väl ni då. men nej! under filmning förvandlas joysticken, och blir till ett fokus/exponerings-reglage, och det funkar mycket bra. tack för all hjälp. jag är nöjd. :)

Kollade just min Panasonic GS120 och den kan man köra fokus manuellt på.

De Sony i samma klass jag använt kan man också göra det.

Vad jag behöver är väl inte så mycket att kunna ändra fokus som att kunna låsa den. Jag filmar mest fallskärmshoppning och det blir lite tråkigt om fokus flyttar sig till marken 2Km ner bara för att formationen hamnar lite utanför centrum. (Jag vet, Nisse, den skall inte göra det...)

\\Sky