Gå till innehåll

Fråga: vad kallar man på eng...


sari

Recommended Posts

instrumental music.

Underscore syftar till musik eller ljud med ett syfte: att förstärka ngt annat. Den kan bestå av vad som helst, och behöver inte nödvändigtvis vara musik. Det kan lika gärna vara syrsor som en sjungande kvinna eller en orkester.

/ Patrik Vörén

Länk till kommentar
Share on other sites

instrumental music.

Underscore syftar till musik eller ljud med ett syfte: att förstärka ngt annat. Den kan bestå av vad som helst, och behöver inte nödvändigtvis vara musik. Det kan lika gärna vara syrsor som en sjungande kvinna eller en orkester.

/ Patrik Vörén

Aha, det visste jag inte. Fast isåfall är ju väldigt mycket av ljudläggningen man gör just underscore. De flesta effekter och atmosfärer etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, förutsatt att det du gör är till för att just styrka ngt annat. Man kan ställa sig frågan: vilka ljud påverkar, kan jag komponera en ljudmiljö som gör det, eller skall jag använda ickediegetisk musik.

Egentligen är väl all underscoring ickediegetisk, dvs utanför filmens reella värld.

Man skall inte blanda ihop det med t.ex. synchresis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, förutsatt att det du gör är till för att just styrka ngt annat. Man kan ställa sig frågan: vilka ljud påverkar, kan jag komponera en ljudmiljö som gör det, eller skall jag använda ickediegetisk musik.

Egentligen är väl all underscoring ickediegetisk, dvs utanför filmens reella värld.

Man skall inte blanda ihop det med t.ex. synchresis.

Jag är dålig på ord, även om jag lärt mig det nångång. Vad innebär synchresis?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...