JonasK Posted October 2, 2006 Share Posted October 2, 2006 Hej, var det någon som uppmärksammade notisen i Metro den 28/9 (sök på "kodak" på Metros hemsida)? I artikeln får man intrycket av att det nu är helt kört att filma Super-8, något som väl inte är riktigt sant? Artikeln säger att Kodachrome inte framkallas i Europa längre, men Ektachrome lever väl och har hälsan fortfarande? Jag blev lätt förvirrad när jag läste artikeln, och förstod inte riktigt meningen med den. //J 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilavs Posted October 2, 2006 Share Posted October 2, 2006 Hej, var det någon som uppmärksammade notisen i Metro den 28/9 (sök på "kodak" på Metros hemsida)? I artikeln får man intrycket av att det nu är helt kört att filma Super-8, något som väl inte är riktigt sant? Artikeln säger att Kodachrome inte framkallas i Europa längre, men Ektachrome lever väl och har hälsan fortfarande? Jag blev lätt förvirrad när jag läste artikeln, och förstod inte riktigt meningen med den. //J Super -8 lever kvar, anledningen till att K40 försvinner är av miljöskäl, framkallningsprocessen är inte särskillt miljövänlig. Filmer i super-8 (reversal) som framledes finns tillgängliga är Ektachrome 64T (Kodak). Wittnerchrome 100D (samma som Kodak Ektachrom 100D). Cinevia Super 8 = (Fuji Velvia Professional (RVP) hos GK-Film GmbH En del av dessa filmer har inte framkallningskostnaden inkluderad (framkallas i E6 proscess), företag som framkallar dessa är bl.a. http://www.andecfilm.de 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts