Jump to content

Förkorta renderingstiden i Vegas?

filipg

Recommended Posts

För det första: Vilket format renderar du i?

För det andra: Har du mycke grejer i filmen som musik, ljud, många klipp, mycket text. Ju fler mediaklipp du har i filmen destå segare blir det i renderingen. ;)

För mig tog det 30 minuter att rendera en 1 minuts film. Men filmen hade c:a 7 spår. 2 videospår och 5 ljudspår. :)

Det var mycket lång tid.

Tag upp aktivitetshanteraren ( ctrl, alt, delete, på en del datorer) och stäng ner alla program som körs i prosseser. När datorn kolapsar skriver du upp vilken prosses det var så du inte stänger den nästa gång. När du gått igen om alla prosseser vet du lilka som måste köra och vilka du kan stänga ner.

Om du har datorn för att surfa mm. så kör igenom datorn med ett virusprogram (det skall vara avstängt sedan när du redigerar).

Det bästa är att som jag ha en speciell dator bara för redigering, men gör man det bara för nöjetsskull så kanske det är lite att överdriva.

Jag har testat att redigera på surfdatorn med virusprogram mm. körandes och jag vart förvånad hur bra det gick i alla fall ( en del besservisser på forumet påstår att det skall vara omöjligt men det är bevisligen helt fel).

Jag kör flera diskar i RAID för att få upp dataflödet på redigeringsdatorn, kanske kan det vara en flskhals för dig.