Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Videokameran har ju en DV-out!!

Finns det DV-kort att köpa som PCI, eller blir DV-KABELN från kameran till datorn ett firewire/Usb i andra änden? Jag känner mig förvirrad, FINNS det ens ett PCI kort med en DV ingång??

Postad

Du ska föra över din film via firewirekabel om du har dv-kamera med band. I kameran ser uttaget ut som litet W och i datorn ska det finnas firewireuttag. Om du inte har firewireuttag i datorn får du installera pci-kort.

Postad

det är lite förvirrande det där jag vet... speciellt när det finns namn som Firewire, iLink och IEEE1394 och som du nämner DV, det är egentligen samma sladd men olika tillverkare.

DV i sig är egentligen bara en dataström som borde gå att skicka med både Firewire och USB2, men den accepterade standarden är Firewire.

Men trådtiteln gav mig ett uppslag till en ny fråga nu när du ändå fått ditt svar från jernby...

Finns det DV-enheter som pcikort? jag menar som tar dv-strömmen och agerar som en dv-kamera med dv-in och har utgångar som s-video m.m. så att man kan köpa ett sådant kort billigt för att koppla TV-n för redigerings-previews istället för att lägga ut pengar på en kamera med dv-in bara för att ha den stående och göra samma jobb? Eller finns det drivrutiner/hacks för att få grafikkortets tv-ut att agera på det viset?

Postad

Canopus ACEDVio funkar på precis detta sätt. Dom (Canopus) har tyvärr valt NEC-chipset för firewire så det kan "möjligen" bli trubbel med de mjukvaror som trivs bäst med Texas Instruments baserade kort (ex Avid).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...