Gå till innehåll

Dax för nytt avid


Diuier

Recommended Posts

Ja som rubriken säger jag ska skaffa mig ett nytt avid just nu kör jag på en gamal Avid xpress licens. men jag vet inte riktigt om jag ska köpa de nya Avid xpress eller Avid media composer? Vad är skillnaden mellan dom båda? för har kolla runt lite på nätet och jag får ingen bra förklarning på skillnaden?:/

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid Xpress Pro: 20 lager video, 24 ljudspår, stöd för DV/DVCAM/DVCPro25/50/100, HDV, endast 8 bitars rendering, 3 punkts färg korr (ej keyframebar), slow mo med "fasta" variabla hastigheter (typ 100% > 50% > 100% under hela klippets längd).

 

Avid Media Composer: Oändligt antal compositing spår, Keyframebar slow mo, 10-bitars stöd, Spectra matte keyer, XD CAM HD 35mbit (Xpress Pro har "bara" 25 mbit stöd), Motion tracker, Boris Continuum effekter, bättre stöd för Unity (bla kan du redigera samtidigt som capture pågår - synd bara att Unity inte är direkt gratis...),

 

Direkt ur huvudet är det väl dom viktigaste grejerna - kan säkert ha glömt ngt... För mig är väl 10 bitars stödet och keyframebara färgkorren och slow-mo'n det viktigaste. Men priset skiljer ju en del...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid Xpress Pro: 20 lager video, 24 ljudspår, stöd för DV/DVCAM/DVCPro25/50/100, HDV, endast 8 bitars rendering, 3 punkts färg korr (ej keyframebar), slow mo med "fasta" variabla hastigheter (typ 100% > 50% > 100% under hela klippets längd).

 

Avid Media Composer: Oändligt antal compositing spår, Keyframebar slow mo, 10-bitars stöd, Spectra matte keyer, XD CAM HD 35mbit (Xpress Pro har "bara" 25 mbit stöd), Motion tracker, Boris Continuum effekter, bättre stöd för Unity (bla kan du redigera samtidigt som capture pågår - synd bara att Unity inte är direkt gratis...),

 

Direkt ur huvudet är det väl dom viktigaste grejerna - kan säkert ha glömt ngt... För mig är väl 10 bitars stödet och keyframebara färgkorren och slow-mo'n det viktigaste. Men priset skiljer ju en del...

 

/Max

 

 

Okej praktiskt taget så är media composer mycke bättre?? ah priset skilljer en del men de är smällen man får ta. så vad tycker du personligen jag ska satsa på då? xpress eller media composer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart är Composern bättre men den kostar ju ca 30K mer också... beror ju på vad man klipper (alt hur mycket pengar man vill slanta ut). Har man Xpress DV går det ju att i alla fall att uppgradera till Pro men inte till Composer. Men vill man ha alla "bells and whistles" i Composern och råkar ha 46.5K över så...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...