Jump to content

Ryckigt slutresultat på DVD

Skydive_Nisse

Recommended Posts

Hej

Jag har ett problem. Håller på med ett projekt, filmat i MiniDV 16:9. Jag redigerar i Avid Epress Pro 4.3 och gör DVD i Adobe Encore 1.5

Jag har haft mycket problem med att överhuvudtaget exportera en fil som Encore accepterar, men till slut har jag lyckats med det. Det blir quicktime som gäller. Jag har testat många olika kodningar, och alltid ställt in högsta möjliga kvalitet, men hur jag än gör så blir bilden ryckig på den färdiga DVDn. Det är vid snabba panoreringar som bilden släpar.

Vid export från Avid till DV tape så blir resultatet 100% bra.

Jag är ingen expert på kodning och filformat, och inte heller på DVD och Encore.

Tips mottages tacksamt

/Nisse

Hej!

Typiskt för "ryckig" bild vid t ex panorering är att bithastigheten är för låg. När du converterar din film från avi till MPEG2 så kan du försöka med att ställa max bitrate till 7500kb/s, min bitrate till 3000kb/s och average till 6000kb/s. Det kan löna sig att använda dubbel pass kodning i det här fallet gissar jag. Vet inte om Avid Express använder egen codec men Encore föredrar Microsoft codec. Själv använder jag vanligen Canopus codec men alltid Mikrosoft codec när filen skall över till Encore.

Lycka till!

Jag konverterar aldrig från AVI. Eller jag skulle kunna exportera i AVI från Avid,men det verkar ju vara en omväg. Encore verkar inte tycka om de AVI som jag kan exportera. Avid sparar ju ner rådata på något eget vis, ej som AVI filer som tex Premieree gör.

Jag har inget konverteringsprogram, utan exporterar från Avid, och inporterar i Encore. Encore kodar ju då om det. Har försökt ställ aupp bit hastiheten i det jag exporterar från Avid, men det gör ingen skillnad

Jag har en samarbetspartner som kör nån proffsvariant av Avid. Vi gör så att han kör ut en bandmaster på dv (egentligen dvcam). Sen tar han in i Moviemaker igen, och exporterar som avi och lägge rpå en hårddisk.

Den hårddisken får jag som gör dvd-produktionen. Avi-filen kan jag utan problem ta in och koda i Encore. Normalt kodar jag bilden med TMGEnc där jag ställt om en hel drös parametrar för att passa våra filmproduktioner. Bildkvaliteten blir då bättre än Encore och mv2-filen tar jag in i Encore.

Hade Avid kunnat exportera avi direkt så hade det gått utan omvägen med band, men Avid klarar inte längre filer än 2,1 GB. Proffsprogram....