Xtreme Records Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Halloj! Vilken av dessa beggade kameror ska jag köpa? PDX10an för 18000:- + vidvinkel + stativ PD150an för 16500:- + 5 batterier + två laddare + stativ + väska Några råd? Kanske någon annan modell för samma pris. 0 Quote
Norbert Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 PD150 eftersom den är storebror till PDX10. Rätta mig om jag har fel. Annars tycker jag naturligtvis att du ska kika på min kamera. Länk nedan. 0 Quote
kingen Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Köp pd 150an,inget att säga om den saken!vidvinkel kan du skaffa senare. Och pd 150an kan nog betraktas som "stor-storebror" tillochmed! 0 Quote
Xtreme Records Posted September 21, 2006 Author Posted September 21, 2006 "Majoriteten" säger alltså PD150. Finns det mågon som har erfarenhet av denna? Kanske nån kunde lägga upp ett provklipp i DVCAM kvalité? Samt: hur bra är den i jämförelse med Canon XM2 & XL1? //Kalle Östberg 0 Quote
MovieSwede Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 PD150 är bättre än XM2 och motsvarar XL1s ganska bra i kvalite. Open water spelades in på en PD150. EDIT PDX10 har en fördel med att den har högre upplösning i 16:9 men med allt annat inräknat så slår PD150 den. 0 Quote
jmalmsten Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 host host, då tycker jag då inte att Open Water var särskilt snygg eller ens lät bra, men jag rekomenderar ändå 150 då jag kört den under min pågående universitetsstudie... för jag har sett rent fantastiska bilder från den, (om man är förtänksam om ljus och undviker Gain) enda nackdelarna jag sett är... ganska klen vidvinkel (löses med den separata linsen), och servozoomen (det är visserligen en zoomring på kameran men den styr bara en zoommotor så riktigt finfördelade zoomningar går inte). Men annars en helskön 3ccdkamera för den som nöjer sig med SP upplösning. men ett tips är att fixa en vidvinkellins och en separat mic. 0 Quote
MovieSwede Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Nu har jag bara sett scener ifrån Open water men filmen ger ju inte kameran rättvisa. Då filmen visade en deinterlacad bild. Som 50i kamera finns det inte mycket att klaga på. Avsaknad av äkta 16:9 är väl det enda som man kan klaga på. 0 Quote
kingen Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Mr Malmsten påpekar exakt dom svagheter som finns på pd 150,Undvik gain! Vidare, mycket är gjort med pd 150in,Kolla tex martin muntes slasher "Camp Slaughter" tycker den är snygg och filmad med pd 150. Noterade oxo i förslagen du beskrev att det ingår 5 batterier,är dessa stora batterier tex NP-f960 el NP-f970 så är den affären gjuten! Du vet,dessa "accar" kostar 2000kr styck!! 0 Quote
Norbert Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Kanske nån kunde lägga upp ett provklipp i DVCAM kvalité?Nämnas ska väl också att DVCAM är precis samma format som miniDV om du ser till upplösning, färger, linjer och dylikt. Den enda skillnaden är banden. DVCAM-banden håller bättre och längre har jag för mig. Så, absolut ingen skillnad i kvalitet på det inspelade materialet. Rätta mig om jag har fel. 0 Quote
jmalmsten Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 ja... man kör ju vanliga minidv i kameran, fasst bandet rullar istället snabbare = mer band per bild = mindre risk för att smuts orsakar framedrops. Upplösning och komprimering och färgomfång är egentligen detsamma mellan miniDV och DVCAM... 60 minuters miniDVkasset ger cirka 40 minuters dvcam, båda utan longplay förståss. ;) 0 Quote
Recommended Posts