Planit_in Postad 19 september 2006 Postad 19 september 2006 Hejsan. har planer på att bygga ett greenscreen rum, men då undrar jag, jag har skaffat mig sonys nya HDR-HC3 hdv kamera, hur går det att keya greenscreen med den, någon som har erfarenhet?? Har hört att det är ett h-vete att keya dv men med hdv vore det kanske möjligt?? //pete - aopfilm 0 Citera
MovieSwede Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 Det som du kan göra är att köpa ett HDMI capture card och spela in filmen i 4:2:2 rätt i datorn. Det ger fördelar gentemot 4:2:0. 0 Citera
Planit_in Postad 20 september 2006 Författare Postad 20 september 2006 jag testade att ladda ner lite råfilm från nätet taget med en HDR-HC3, ljudet hackade lite och bilden segar ibland, vad ska jag göra? Vad ska jag uppgradera i datorn för att det ska flyta på?? 0 Citera
MovieSwede Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 Det beror ju hur bra dator du har nu? Annars kan det vara att du behöver nya drivare till din dator/programvara. 0 Citera
Planit_in Postad 22 september 2006 Författare Postad 22 september 2006 Jag har en Packard Bell 2.6 Ghz med 1024mb ram. Vanlig Dv flyter jätte bra, nån som har en idé?? 0 Citera
MovieSwede Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Låter ju som det inte borde vara några problem, jag har spelat upp HDV på sämre datorer. Vilken program försöker du spela upp på? 0 Citera
Planit_in Postad 22 september 2006 Författare Postad 22 september 2006 Jag lägger in det i premiere pro 2. kör med firewire. vad är det för fel?? ljudet hackar etc. 0 Citera
MovieSwede Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 Du kan ha en för full hårddisk. Du kanske har materialet på C hårdisken? 0 Citera
Sonic Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 Jag ska eventuellt köpa en sådan i oktober, och undrar om du kan rekommendera den till filminspelning? 0 Citera
MovieSwede Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 Alltså det är en konsument HD kamera. Vilket gör att det är ju inget jag tycker är optimalt för filminspelning. Men för de pengarna finns det egentligen ingen filminspelningskamera. Men visst kan du göra film på den. Skulle dock hellre ha HC1 som kan ha nån form av extern mic. För inbyggd kamera mic är inget du vill ha till film. http://www.netonnet.se/item.asp?iid=66719&sid=1003557&SpaceCode=SectionRow3Center Sen handlar det om 3 saker. Pris, Kvalite samt slutmål (DVD, Bio, webb, etc) 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 Hackar det även om du renderar klippet? Prova köra Deinterlace på hårddisken du fångar materialet till. 0 Citera
MovieSwede Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 Defrag menar du väl? Deinterlace gör du med filmklippet. 0 Citera
Planit_in Postad 25 september 2006 Författare Postad 25 september 2006 Jag kan absolut rekomendera kameran, det blir superb bil, och på tal om att den inte har extern mic ingång, så har den det, Rakt uppe på kameran finns en special fäste, funkar dock bara med sonys externa micar, köpte en sådan, ECM-HST1, ljudet blev super, det är en stereo mic, och så kan man rikta den 90 eller 120 grade, vart man nu vill ha upptagningen. rekomenderar varmt denna kamera. Åter till renderingen, hur gör jag deinterlace i premiere? finns det nån snabb knapp?? 0 Citera
MovieSwede Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Superb bild är ju en ganska subjektiv upplevelse. Vad den ena tycker är super tycker nästa person ser ut som nått annat, speciellt när det gäller filmskapande. Sen angående Deinterlace så finns det i stort sett två sätt att göra det på antingen genom sänka upplösningen alternativt köra smart deinterlacing fast med risk för artifakter. 0 Citera
Planit_in Postad 25 september 2006 Författare Postad 25 september 2006 Joo, det är klart, men om man jämför med andra dv kameror är HDR-HC3 i topp, sen har vi ju FX1:an, men just på denna prisnivå ligger HC3 an i topp. DU rekomenderar att skippa Deinterlacing, ?? eller? 0 Citera
MovieSwede Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Deinterlacing är i stort sett ett måste för filmlook. Men den ger samtidigt en kvalitetsförsämring på den vertikala upplösningen. Så för din hemmavideo så finnns det ingen anledning att deinterlaca. 0 Citera
Planit_in Postad 16 oktober 2006 Författare Postad 16 oktober 2006 Jag har fixat lite men det hackar när kjag renderar ut filmen, kör med mpeg codec, vad är det för fel?? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Defrag menar du väl? Deinterlace gör du med filmklippet. Hahaha, ja såklart. Fast att ta bort varannan fil på hårddisken kanske också hjälper. :p :p :p 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.