Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte vad det heter därför blir rubriken fel. Om ni tittar på Live program på de olika tv kanalerna så brukar man typ , exempelvis en välgörenhetsgala , säga " vill du donera 100 kr? " och sammtidigt som personen pratar i tv rutan så kommer en ruta fram med den aktuella summan och vart man kan ringa , hur skapar man en sådan ruta med text UTAN att den kommer från ett visst håll utan att den kommer centrerat upp där man vill ha den?

Och vet någon hur man skapar sådana "rutor" med text i , som åker från tex vänstra sidan till den högra och fortsätter så om och om igen tills man själv tonar bort det. TÄNK programmet "Efterlyst" . Sådana "rutor" , Hur gör man? Jag använder final cut pro 5.0 . Någon som kan hjälpa?

Postad

Sådana film i film som jag kallar det, en film eller bild t.ex i mindre storlek är ganska enkelt att göra i AE.

Kan även göras i redigeringprogram, jag har inte final cut pro, så jag vet inte om det går där. Men det går i premiere med lite trixande. Enklast som sagt i After effects.

/nils

Postad

Dumt av mej att förklara då jag inte har final cut.................

Premiere har på tidslinjen flera videospår. Lägger in text eller till storleken mindre film i spår 2. Lager på lager med eventuell keyingeffects. Trixande i ett videoredigeringsprogram men busenkelt i AE.

/nils

-ladda ner proversion på http://www.adobe.se -

Postad

hur gör man "mindre film" ?

Vet någon hur man gör så att man förminskar ett klipp och lägger in det på ett annat , så tex som dem gör på¨nyheterna när programledaren pratar...

Postad

det är sjukt enkelt. Kör du FCP så finns edt 3 val ovanför din viewer, minns inte vilken de va men du ska klicka i "image + wireframe" sen kan du dra din ruta till önskad storlek, eller så går du på själva rutan i source fönster och klickar "motion" eller nåt där kan du croppa (beskära) eller ställa storlek. Du kan även beskära med wireframe om du tar "crop tool"...du kan också rotera den o hålla på.

Annars går du på A'et som finns där du gör text o väljer shapes...typ rectangle. sen kan du ställa storlek osv på den och med wireframe ikryssat flytta runt den hur du vill. Sen så går du bara på opacitet och ställer ner den till önskad effekt. Sen är det bara att lägga text över.

Börja så iallafall så upptäcker du nog själv sen hur man kan animera den lite o få lite snyggare tonad ruta eller med borders eller vasomhelst. Va ett tag sen jag använde FCP så det kanske är lite vagt.

Postad

Alltså du har 2 fönster, ett du laddar material från (source) och ett du ser det du lagt ner på (viewer).

Det finns ju lite knappar och grejjer runt dom där fönstren, och på source-fönstret finns ett litet A med en filmremsa om jag minns rätt, där kan du trycka för att skriva olika typer av texter osv, eller göra former. Och då du tryckt där, eller laddat in nåt videomaterial i det fönstret så kan du gå på flikarna ovanför det materialet och ändra på diverse saker. Om du lägger en effekt eller ett filter på nåt kan du ändra det där osv. Läs hjälpfilerna eller nånting, eller manualen...detta är väldig väldigt enkelt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...