Seer Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 (Hoppas jag skapade denna tråd i rätt avdelning.) Jag undrar hur man ska tolka de tekniska specifikationer som videokameratillverkare använder sig av för att bestämma den "minsta belysningen" kameror klarar. Hur stor skillnad är det mellan exempelvis 1 lux och 0 lux (varje lux)? Finns det även andra saker som kan påverka ljuskänsligheten. Läste något om att kameror med 3ccd kräver mer ljus (t.ex gs180:an)? Är det sant och om det är så, varför? Tack 0 Quote
jbergman Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Du kan strunta i vad specarna säger om minimikrav på ljus. De säger ingenting om verkligheten. Ärligt alltså, inte ett smack. Vad hjälper det att ljuskraven är låga när bilden ser ut som skit? Därmed inte sagt att olika kameror inte är olika ljuskänsliga, dvs presterar olika bra under samma ljusförhållanden, men "minimikravet" säger ingenting om det. Det är delvis sant att 3-chippare kräver mer ljus eftersom ljuset måste gå genom ett prisma som delar upp det i olika färger, varmed en del ljus går förlorat, men å andra sidan har 3-chippare generellt bättre optik och större sensorer vilket tar igen förlusten, så det är i praktiken inget att bry sig om. Läs recensioner istället för specar; det är mitt tips. /Jakob 0 Quote
MovieSwede Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Regel nr 1 vill du ha bra kvailte filma i bra ljus. 0 Quote
Recommended Posts