Gå till innehåll

Engelska videokameror compabiliteten


Kvaser

Recommended Posts

Har hittat ett bra pris i England på en Sony HVR-A1 som jag tänker att använda som 2:a kamera och bandare. Den ser ju ut som en turistkamera om man klär av den lite.

 

Kom precis att tänka på att deras TV ljud ligger på en annan frekvensband än vårt i Sverige. Blev plötligt väldigt osäker hur det fungerar för jag har alldrig använt en engelsk kamera i Sverige.

 

Skall dels ha kameran då jag vill bli lite mer obemärkt och i siterationer som kan vara lite riskfullt för kameran.

 

Dels ska jag ha den som bandare när jag skall visa film. Jag har altså ingen kontroll på vilken apparat jag skall visa videom på. Kan det bli så att videon blir utan ljud vid visningen om jag har otur ?

 

För säkerhers skull frågar jag om det kan skilja något att mata in från den kameran i videoredigerings programet - vilket jag inte tror.

 

Det jag oroar mig för att vissa Svenska TV aparater inte kan köra ut ljudet. Men kan det bli andra problem jag inte tänkt på ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har någonting i bakhuvudet vad gäller England men kan inte komma på vad. Det finns ju fler PAL-system så det kan vara något med olika frekvenser inom PAL som skiljer.

Dock är det inga problem att spela upp en engelsk VHS-film i Sverige och ej heller att kopiera denna så skillnaden är marginell.

Tänk bara på att alla elsladdar har engelsk 3-stiftsplugg som måste bytas mot vår.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...