Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Några frågor om:

Ska man använda nått speciellt teckensnitt eller nån speciell teckenstorlek då man skriver synopsis och treatment?

Ska treatmenten beskriva samtliga scener?

Jag summerade varje scens innehåll då jag skrev ett treatment. Jag beskrev även vad det snackades om. Går det vägen?

Min treatment blev 24 sidor med times new roman 12 och 19 sidor med 10. Vilken är bäst? Kanske bör jag tränga ihop allt med storlek 12 och hoppas på att det rymms på 20 sidor?

Postad

Courier 12 pt. Det enda teckensnittet som ska användas om man följer standard. Gäller såväl manus som synopsis och treatment.

http://www.voodoofilm.org/artikel/synopsis-outline-treatment.aspx där kan du läsa lite om manusskrivande.

Sen när det gäller att tränga ihop är aldrig bra. Blir det för långt så blir det inte kortare av att pressa ihop. Ofta blir det bara svårare att läsa. Tror dessutom man ska ha 1 1/2 radavstånd. Vilket luftar mer, så om man har enkelt radavstånd är det redan ihoppreassat så det heter duga.

Hoppas du blev lite klokare,

jon

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...