Peter Fredriksson Posted September 2, 2006 Posted September 2, 2006 Hej! JAg vill animera ett par knappar ungefär så här: Knappen är en dunk och när man klickar på den vill jag att den lutar sig lite, ungefär som om man häller upp något ur dunken. Förstår ni hur jag menar? Går det att göra i Adobe encore? Peter Fredriksson 0 Quote
simonrahnster Posted September 2, 2006 Posted September 2, 2006 Ja, det går. Du gör helt enkelt en film som ser exakt ut som din meny. I denna film animerar du din dunk. Sedan i Encore, väljer du att när någon trycker på knappen så spelas din animierade menydunk film upp. Om du behöver mer hjälp får du återkomma. /Simon 0 Quote
Peter Fredriksson Posted September 2, 2006 Author Posted September 2, 2006 Då kommer nästa fråga:) Kanske är jag dum, men hur gör jag en film av min meny? Jag ska kanske beskriva hur min meny är tänkt att se ut. man ser en tjej sitta på huk och peka på två dunkar som ska hälla när man trycker på dem(en är för hela filmen och en är för val av scen) Bakom henne ska en snutt av filmen spelas upp, alltså motion meny, Hur gör jag en film av det, samt går det att ha motion meny när man animerar knappar? Som sagt är kanske dum:) Peter F 0 Quote
simonrahnster Posted September 2, 2006 Posted September 2, 2006 Då kommer nästa fråga:) Kanske är jag dum, men hur gör jag en film av min meny? Jag ska kanske beskriva hur min meny är tänkt att se ut. man ser en tjej sitta på huk och peka på två dunkar som ska hälla när man trycker på dem(en är för hela filmen och en är för val av scen) Bakom henne ska en snutt av filmen spelas upp, alltså motion meny, Hur gör jag en film av det, samt går det att ha motion meny när man animerar knappar? Som sagt är kanske dum:) Peter F Du verkar ha Adobe Encore DVD att jobba med, men vad har du för andra program? Du har ju gjort en film, kan du inte importera din meny i ditt filmredigeringsprogram? 0 Quote
Peter Fredriksson Posted September 2, 2006 Author Posted September 2, 2006 Jag har premiere pro och after effects 6.5, Är lite dålig på animation i alla progam:) Men försöker att lära mig :) 0 Quote
Peter Fredriksson Posted September 2, 2006 Author Posted September 2, 2006 sände för snabbt hur gör jag en meny i tex premiere? 0 Quote
simonrahnster Posted September 2, 2006 Posted September 2, 2006 För att bygga en egen meny skulle jag rekomendera Photoshop. Då har du full kontroll och du har större valmöjligheter. Om du vill göra det lättare för dig kan du även använda färdiga menyer från Encore´s bibiliotek och göra ändringar. Den meny du försöker åstadkomma bör du ha Photoshop, Encore och Premiere Pro/After effects. Det finns andra program du kan använda, men jag känner mig mest hemma på Adobes program. 0 Quote
Peter Fredriksson Posted September 2, 2006 Author Posted September 2, 2006 Jag har även photoshop cs, där har jag gjort några menyer, dock ingen så avancerad som denna, gilla oxå adobes produkter. Men gör jag menyn i photoshop hur gör jag en film av det? Alltså själva animerimgen? Vet att jag är jobbig men förstår inte:) 0 Quote
Outerspacer Posted September 3, 2006 Posted September 3, 2006 Men det går ju att samarbeta alldeles utmärkt mellan photoshop och encore. Man kan ju importera hela sin meny i alla lager till photoshop och sen tillbaka igen om det är det du menar med att jobba i photoshop för jag förstår inte hur man ska göra en hel meny i photoshop endast. 0 Quote
Rogge Posted September 4, 2006 Posted September 4, 2006 Men gör jag menyn i photoshop hur gör jag en film av det? Alltså själva animerimgen? Vet att jag är jobbig men förstår inte:) Genom att importera din meny till After Effects som en Composition eller som en Sequence i Premiere Pro och med hjälp av Keyframes animera respektive lager i menyn. Har du redan menyn i Encore kan du via kommandot Create After Effects Composition även öppna menyn i After Effects direkt via Encore. När det är klart renderar du ut den förslagsvis direkt till MPEG2. Läs manualen ang hur man jobbar med Keyframes för att animera eller sök på "Animate" samt "Working with keyframes" i hjälpen för både After Effects samt Premiere Pro. ...för jag förstår inte hur man ska göra en hel meny i photoshop endast. Genom att namnge Lageruppsättningar samt dess innehåll på rätt sätt kan du göra en hel meny i Photoshop utan att öht öppna Encore. Tex börja namnet i Lageruppsättningar med (+) för knappar, mm, mm. 0 Quote
simonrahnster Posted September 4, 2006 Posted September 4, 2006 Hej! JAg vill animera ett par knappar ungefär så här: Knappen är en dunk och när man klickar på den vill jag att den lutar sig lite, ungefär som om man häller upp något ur dunken. Förstår ni hur jag menar? Går det att göra i Adobe encore? Peter Fredriksson Hej igen. Hade lite tid idag och gjorde en Tutorial för ditt problem. Har upptäckt att jag spelade in med för lite frames, vilket gör att det blir lite hackigt på sina ställen. Lite problem med ljudet hade man med, samt trötthet m.m bla bla bla... Vad jag försöker säga är att det kanske inte är så jättebra genomfört. Däremot hoppas jag att detta kan vara givande. Alltid lär man sig väl något. Berätta gärna vad du tyckte om min film, hur det gick och om du löste det. http://www.yousendit.com/transfer.php?action=check_download&ufid=D86E551640212EF1&key=d4483416dd27d6dfbfe3f4e0dfd5438c2a7a2a8b MBH Simon Rahnster 1 Quote
Recommended Posts