barnholdt Postad 28 augusti 2006 Postad 28 augusti 2006 Jag har börjat mäta från optiken till objektet jag ska filma för att på så vis få ett bra fokusvärde. Sen justerar jag den sista lilla biten själv. Någon som gör likadant och vet var jag kan hitta en bra lasermätare för att slippa hasa fram måttband när jag ska mäta? Fyll gärna på med andra bra knep för "fokus hjälp". 0 Citera
MovieSwede Postad 29 augusti 2006 Postad 29 augusti 2006 Zooma in maxmimalt och sedan zooma tillbaka. 0 Citera
Busta_rhyme Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 Utveckla gärna det där men zoomen, på vilket sätt påverkar det focuset? 0 Citera
vilcans Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 Man zoomar in för att då blir skärpedjupet kortare så det blir lättare att fokusera. (Det finns dock objektiv där fokus ändras när man zoomar, så då kan man ju inte göra så. Jag har dock bara hört talas om dessa objektiv, och aldrig råkat ut för det.) Sen tror jag inte du ska mäta från objektivets främre lins, utan om jag förstått det rätt så mäts fokuseringsavståndet från filmplanet eller CCD:n, d.v.s. en bit bakom objektivet. 0 Citera
Busta_rhyme Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 En annan ska som jag har tänkt på, det här är säkert en dum fråga men, när jag filmar med en 3ccd Mini DV så verkar alla objekt i bilden vara skarpa oavsett om jag zoomar eller inte. Det verkar svårt att få en bra bild där endast ett objekt i mitten av bilden är skarp och resten runt omkring är väldigt suddigt. Som i riktiga filmer! Jag vet att de förmodligen använder 35mm osv osv, men finns det nåt sätt att göra detta på även med en Mini DV?? Dvs att få denna OFOKUS runt omkring medan huvudobjektet i mitten är skarp!! (Ex. En man sitter i en restaurang. Kameran står ett tiotal meter bort, zoomar in mannen som äter så han blir skarp. Alla anda människor runt omkring ska då bli suddiga för att inte synas lika bra och på så sätt få uppmärksamhet) 0 Citera
jmalmsten Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 det du talar om är kort skärpedjup (nästan obefintligt på dvkameror) och det är en av egenheterna med videokamerors minimala "filmplan", den svartvita tidens djupskärpe-fotografer skulle älska denna egenhet (citizen kane, the haunting mfl), men nutidens fotografer vill ju ha lite mer selektivitet i fokuseringen. Ämnet brukar diskuteras vilt, och det finns ett par lösningar. 1. öppna bländaren fullt (skapar kortare skärpedjup) och kompensera kanske med kortare slutartid för bra exponering, Och ställ kameran så långt bort som zoomen tillåter. 2. mini35adapters, där du kopplar på objektiv för 35mm film, exempelvis systemkameralinser eller riktiga filmkameralinser. Inuti adaptern projiceras objektivets bild på en mattskiva där filmen skulle ha varit. Och bilden på mattskivan fokuseras på och fångas upp av kamerans egna optik och ccd. Du får fokusegenskaperna från 35mm film på video men största kvalitetshindret blir då mattskivan som (om den inte är ytterst grynfri) antingen måste vibrera eller rotera för att grynigheten skall försvinna. Det finns X antal trådar om just 35mm adapters här så har du frågor om sådana, gå dit... 3e alternativet är ju förståss att separera motivet från bakgrunden antingen i post(genom rotoscoping) eller genom att filma motivet mot greenscreen, då kan du ju sudda bakgrunden hur mycket du vill och ha motivet skarpt... om detta är lättare eller mer effektivt än förslag 1 eller 2 vill jag inte säga, men jag ville bara ha med alla möjligheter jag kan komma på. 0 Citera
Busta_rhyme Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 .. separera motivet från bakgrunden antingen i post(genom rotoscoping) Vad exakt innebär rotoscoping? Är det nån effekt man kan lägga till under redigering i Premiere eller hur menar du? 0 Citera
MovieSwede Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 Här är lite mer info om DOF http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=71373&highlight=35mm 0 Citera
manglan Postad 28 september 2006 Postad 28 september 2006 Sen tror jag inte du ska mäta från objektivets främre lins, utan om jag förstått det rätt så mäts fokuseringsavståndet från filmplanet eller CCD:n, d.v.s. en bit bakom objektivet. Det är lite olika. På 35 mm och 16 mm kameror är det alltid filmplanet. På eng kameror brukar det vara frontlinsen man ska mäta på. Mvh Manglan 0 Citera
Max_H Postad 28 september 2006 Postad 28 september 2006 Rotoscoping innebär (i detta fall) att du "manuellt" med hjälp av masker eller sk "paint-verktyg" (på svengelska) gör bilden oskarp i vissa delar och skarp i andra. Det GÅR att göra i Premiere men det är knappast praktiskt genomförbart annat än i helt fasta bilder utan rörliga objekt. Det går, åtminstone enklare, att göra det i ex After Effects. Både manuellt och med sk Lens Blur effekten (bara i ver 7.0). Har man all tid i världen kan man exportera ut materialet till Filmstrip- eller tga-sekvenser som kan fixas i Photoshop... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.