Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Om jag redigerar i premiere 1.5 och vill ha "rätt" ljudnivå till min slutliga film.

Är det lagom att lägga ljudet så att allt (alla klipp med ljud) går upp till max -6 på mastervolymen? Ljudmixandet är klart och alla ljud ligger rätt i förhållande till varandra.

Kan jag i efterhand höja nivån på allting lika mycket utan att få det att dista?

Hur göra det i såna fall?

Mvh Ragge

Posted

Jag lägger nivån så nära 0dB som möjligt och renderar sedan ut ljudet som en separat .wav och tar in det i Adobe Audition och lägger på en Hard Limiter och sätter den till -6dB. Den ljudfilen använder jag sedan till filmen när jag exporterar den. Då har du oförändrad kräm i ljudet samt att det aldrig överstiger, -6dB, som gör att det inte knäpper och knastrar i ljudet när man renderar ut det som en .avi. Drar du bara ner ljudet i Audio Mixer så sänker ljudnivån alldeles för mycket.

Med Hard Limiter sänker du inte ljudnivån och det är det som gör Hard Limiter så användbar tycker jag. :)