Guldragge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Hej! Om jag redigerar i premiere 1.5 och vill ha "rätt" ljudnivå till min slutliga film. Är det lagom att lägga ljudet så att allt (alla klipp med ljud) går upp till max -6 på mastervolymen? Ljudmixandet är klart och alla ljud ligger rätt i förhållande till varandra. Kan jag i efterhand höja nivån på allting lika mycket utan att få det att dista? Hur göra det i såna fall? Mvh Ragge 0 Quote
Christian van Caine Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Hur mycket compressor har du använt? Den nivån funkar, men att få upp det strax under nollan hade varit att föredra :-) 0 Quote
Rogge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Jag lägger nivån så nära 0dB som möjligt och renderar sedan ut ljudet som en separat .wav och tar in det i Adobe Audition och lägger på en Hard Limiter och sätter den till -6dB. Den ljudfilen använder jag sedan till filmen när jag exporterar den. Då har du oförändrad kräm i ljudet samt att det aldrig överstiger, -6dB, som gör att det inte knäpper och knastrar i ljudet när man renderar ut det som en .avi. Drar du bara ner ljudet i Audio Mixer så sänker ljudnivån alldeles för mycket. Med Hard Limiter sänker du inte ljudnivån och det är det som gör Hard Limiter så användbar tycker jag. :) 0 Quote
Recommended Posts