Gå till innehåll

Utrustning


Mr Looney

Recommended Posts

Hejsan! Jag behöver lite råd och tips. Jag funderar på att köpa en JVC GY-100. Undrar om någon har använt den kameran.

Om ni har råd om andra kameror kan ni jättegärna skriva. Jag håller på med kortfilm, för kännedom.

 

Tack på förhand grabbar och tjejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte använt kameran. Men läst en del om den.

 

Fördelarna är att den ger en väldigt bra bild.

 

Nackdelarna är att den ibland får splitscreen effekt då kameran har två olika processorer som behandlar bildinformationen.

 

Detta är väl inget som händer jämnt, men det kan vara bra att veta om att det kan hända. Inte kul upptäcka att din favoritscen blev förstörd pa av detta.

 

Andra kameror som kan vara intressanta.

 

Canon XL H1

Canon XH G1

Canon XH A1

Panasonic HVX200

 

Alla dessa filmar 25P/25f vilket är ett måste egentligen om du skall göra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden mellan 50i och 25P

 

50i = Nyheter, Sport, Hemvideo

 

24P/25P = långfilm, reklam, dyra tvserier (CSI, The Unit etc)

 

Självklart kan du filma i 50i (det är storyn som räknas) Men det kommer se lågbudget ut. Tittaren kommer få känslan av att det. Det är sällan nått man vill. Personligen hatar jag att se drama på 50i. Det är inte snyggt och film mm skall vara konst.

 

Visst du kan filma 50i och deinterlaca men varför inte köpa en 25P kamera från början då? Alla 25P kameror kan desutom spela in i interlace dessutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden mellan 50i och 25P

 

50i = Nyheter, Sport, Hemvideo

 

24P/25P = långfilm, reklam, dyra tvserier (CSI, The Unit etc)

 

Självklart kan du filma i 50i (det är storyn som räknas) Men det kommer se lågbudget ut. Tittaren kommer få känslan av att det. Det är sällan nått man vill. Personligen hatar jag att se drama på 50i. Det är inte snyggt och film mm skall vara konst.

 

Visst du kan filma 50i och deinterlaca men varför inte köpa en 25P kamera från början då? Alla 25P kameror kan desutom spela in i interlace dessutom.

 

 

Dina påståenden börjar bli komiska.

 

Att film och visa serier ser bra ut beror på att dom oftast är filmade med 35 mm film. Det finns även film och serier som är filmade i HD 24/25P men att därmed dra slutsatsen att bara du filmar i 25P så blir allt bra stämmer naturligtvis inte.

Dom har helt andra kameror och teknik

 

Det vore som att säga att en gammmal rysk Trabant är lika bra som en ny Maserati av den enkla anledningen att dom båda är bilar.

 

Sanningen är den att oavsett om du filmar 25P eller 50i i den här prisklassen som vi pratar om så kommer det att se väldigt mycket video om det hela.

Att filma 25P med exempelvis dvx 100 ser precis lika mycket video som att filma 50i

Skillnaden är att det ser annorlunda ut men det ser INTE ut som film

 

Om du vill att det ska se ut som film så filma med film

 

Som en liten upplysning kan jag berätta för dig att år 2005 så hade Kodak sitt bästa år någonsin vad gäller deras filmavdelning.

Dom säljer film som smör i solsken

Länk till kommentar
Share on other sites

Jamen jag säger inte att 25P enbart är det som skapar filmlook men 50i ser ut som skit i vilket fall.

 

en 25P kamera med rätt ljusättning och postbehandling har inga problem att se ut som film. Speciellt inte om du bara skall göra en DVD version.

 

Att visa saker med DVX100 ser ut som video beror i första hand på ljusättningen. Har man inte budgeten eller kunskapen för ljussättning så ser det inte ut som film. Fortfarande så är 25P ett bättre alternativ än 50i vilket jag inte förstår hur nån skulle vilja filma i.

 

Visst så är en filmkamera alldeles ypperligt att göra film med. Du behöver ju inte ens imitera film. Men problemet med film är att det är ett alldeles för kostnadskrävande format.

 

Visst har man massa pengar som man inte vet vart man skall göra av så kör med film, men jag tvivlar att majoriteten av de som läser här har den budgeten.

 

Sen angående att kodak hade sitt bästa år. Betyder det att film är så bra eller att alla tror det är så bra.

 

För mig bevisade "Den tredje vågen" att film går att ersätta utom på punkten slowmotion. Sen när prosumer kamerona kommer till den nivån att de kan ersätta film är en annan fråga.

 

Men detta är ju vad en HVX200 kamera klarar.

 

http://www.theadagio.com/demovideo/quadhead.mov

 

Det är bara en tidfråga innan film är död, bara kolla på systemkamera fronten. Tom proffsen har börjat överge film. Tror anledningen varför inte fler gått över till HD än pga de är konservativa.

 

Så fortfarande är min slutsats.

Har du 50 - 60 000 kr så köp en 25P videokamera. Det blir inte automatiskt CSI kvalite men det blir bättre än om du skulle filma 50i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jamen jag säger inte att 25P enbart är det som skapar filmlook men 50i ser ut som skit i vilket fall.

 

en 25P kamera med rätt ljusättning och postbehandling har inga problem att se ut som film. Speciellt inte om du bara skall göra en DVD version.

 

Att visa saker med DVX100 ser ut som video beror i första hand på ljusättningen. Har man inte budgeten eller kunskapen för ljussättning så ser det inte ut som film. Fortfarande så är 25P ett bättre alternativ än 50i vilket jag inte förstår hur nån skulle vilja filma i.

 

Visst så är en filmkamera alldeles ypperligt att göra film med. Du behöver ju inte ens imitera film. Men problemet med film är att det är ett alldeles för kostnadskrävande format.

 

Visst har man massa pengar som man inte vet vart man skall göra av så kör med film, men jag tvivlar att majoriteten av de som läser här har den budgeten.

 

Sen angående att kodak hade sitt bästa år. Betyder det att film är så bra eller att alla tror det är så bra.

 

För mig bevisade "Den tredje vågen" att film går att ersätta utom på punkten slowmotion. Sen när prosumer kamerona kommer till den nivån att de kan ersätta film är en annan fråga.

 

Men detta är ju vad en HVX200 kamera klarar.

 

http://www.theadagio.com/demovideo/quadhead.mov

 

Det är bara en tidfråga innan film är död, bara kolla på systemkamera fronten. Tom proffsen har börjat överge film. Tror anledningen varför inte fler gått över till HD än pga de är konservativa.

 

Så fortfarande är min slutsats.

Har du 50 - 60 000 kr så köp en 25P videokamera. Det blir inte automatiskt CSI kvalite men det blir bättre än om du skulle filma 50i.

 

 

SUCK !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill att det ska se ut som film så filma med film - visserligen sant uttalande men fortfarande dumt. Precis som MovieSwede säger så finns det inte många amatörer som har råd med att filma film och det är definitivt inte enda sättet att få filmlooken.

 

Filmlook är en konst att eftersträva med DV och vissa lyckas väldigt bra. Däremot har jag ingenting emot att filma interlaced - jag tycker inte det ser spyfult ut.

 

Exemplet som du postade MovieSwede, är det äkta slowmotion, typ 50 fps?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill att det ska se ut som film så filma med film - visserligen sant uttalande men fortfarande dumt. Precis som MovieSwede säger så finns det inte många amatörer som har råd med att filma film och det är definitivt inte enda sättet att få filmlooken.

 

Filmlook är en konst att eftersträva med DV och vissa lyckas väldigt bra. Däremot har jag ingenting emot att filma interlaced - jag tycker inte det ser spyfult ut.

 

Exemplet som du postade MovieSwede, är det äkta slowmotion, typ 50 fps?

 

 

Så ett uttalande som är sant är alltså dumt???????

 

Om du läser vad jag skrev så vänder jag mig mot att M-S skriver att en prosumer kamera kan du få att se ut som om grundmaterialet är film och desutom så skulle de inte vara några större problem bara man gör lite ljussättning och lite/mycket postbehandling så vips så ser det ut som film.

 

Det är inte sant sen får du tycka att det är dumt eller inte.

 

Naturligtvis så kan man göra en film på DV och du kan få den att se mjukare eller vad du vill i postbehandling och med rätt ljussättning och du kan få vad du kallar en "filmlook".

 

Jag har inte sagt något annat men du kan inte få det att se ut som grundmaterialet är 35 mm film

 

M-S övriga uttalande om Kodak och filmindustrin talar för sig själv

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du inte att film är på väg att dö ut?

 

Digitala blir bara bättre och bättre och film utvecklas inte i samma takt, det har dessutom samma grundproblem med framkallning mm. Det kommer dö ut det tror jag inte ens den mest optimistiske kodak VD vågar förneka.

 

Sen har jag inte hävdat att miniDV är lika bra som 35mm. Men det jag försökte beskriva var skillanden mellan 50i och 25P på ett sätt så alla fattar skillanden mellan 25P och 50i och då är det svårt att hitta prosumer exempel.

 

Men jag står fast i skall du ha filmlook och video så köp en 25P kamera. 50i är så långt bort från filmlook du kan komma. Eller har du förslag på en 50i kamera som överträffar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...