Norbert Postad 26 augusti 2006 Postad 26 augusti 2006 Mina föräldrar är sugna på en ny tv eftersom den gamla sjunger på sista versen. Jag har lyckats få upp deras ögon för en billig 32" HDTV med argumentet att de då slipper byta tv om några år igen. Nu är jag dock orolig för att det argumentet saknar grund. AVCHD ska ju uppenbarligen bli en ny standard som alltid spelar in i full upplösning (1920x1080) och dessutom progressivt. Det betyder väl att man behöver en tv som klarar 1080p med en upplösning på 1920x1080 för att kunna kolla? Så sent som idag insåg jag att det finns tv-apparater med stämpeln "HD-ready" som egentligen inte visar HD utan konverterar signalen till PAL SD för att kunna visa den. Jag antar att så är fallet med de billigare HDTV-apparaterna? Jag hörde om någon tv som klarade 1080p och 1920x1080 som kostade närmare en halv miljon. Visserligen mätte den 71" på diagonalen men det verkar ändå som att dessa tv-apparater är löjligt dyra för en vanlig svensson. Kort och gott. Hur gör en vanlig dödlig för att framtidssäkra sig för AVCHD om han vill köpa en ny tv i dagsläget och slippa byta tv om något år? Ska man helt enkelt köpa en annan SD-tv som kan förmodas hålla tills dess att tv-apparaterna som fullt ut på riktigt klarar native AVCHD blir billiga? 0 Citera
MovieSwede Postad 26 augusti 2006 Postad 26 augusti 2006 Du blandar ihop inspelning med uppspelning. AVCHD är ett inspelningsformat som dessutom verkar vara ganska uppspelningskompaibelt. Det kommer finnas spelare som kommer att kunna spela upp AVCHD direkt till TVn. Dessutom så kan kamerona ofta skicka ut filmen i HDMI direkt till TVn. Men det bara för filmen är 1080P behöver inte tvn vara det. Ser du på 32 tum så är 1080P ganska överdriven siffra. HD ready är 720 linjer i vertikal upplösning. De två HDTV strömmarna som är standard idag är antingen 1080i alt 720P Det finns egentligen ingen broadcast 1080P den tar för mycket plats om den skall upp till 50P/60P. Lägg till detta. Vanlig tv visar film i 720*576 50i. Detta ger varje frame 720*288. 720P är 50 bildrutor per sekund. Detta motsvarar 1280*720 per frame. 1280*720 / 720*288 = 4,4445 (lägg till att interlace har egentligen ännu lägre upplösning för att slippa interlace flicker.) Men ca 4,5 gånger bättre bild enbart med 720P kommer ju märkas. Så behöver de en tv nu så köp den bästa TV de har råd med. Och HD ready skall räcka. 0 Citera
Norbert Postad 26 augusti 2006 Författare Postad 26 augusti 2006 Jo visst räcker det, det tvivlar jag inte på, men jag tänkte mest på hur det kommer att bli när allt är i full upplösning. En PAL SD-tv klarar ju inte av att visa ens 720p vad jag vet. Samma sak borde det väl vara med en 720p tv som försöker visa 1080p? Även om ingen sänder i 1080p än sålänge så kommer jag ju säkerligen att skaffa en AVCHD-kamera så fort Panasonic eller Sony släpper en semipro-modell och efter vad jag har läst så är det 25 progressiva frames i 1920x1080 som gäller på alla dessa kameror (inte NTSC då men det hör inte hit). Man vill ju kunna spela upp det på tv:n också. Som jag förstår av ditt inlägg så konverterar alltså tv:n ner signalen till den högsta upplösning som den kan visa? Jag har ingen aning om hur de här "HD-ready" apparaterna fungerar. Jag vet bara att en vanlig SD-tv absolut inte kan visa något som sänds i högre upplösning. EDIT: Jag tror bestämt att det är skillnad på HD-ready och HDTV-kompatibel. Den tv som mina föräldrar kikade på är en bildrörs-tv och den är HDTV-kompatibel. Jag antar att en HDTV-kompatibel tv konverterar ner HD till SD för att kunna visa det medan en HD-ready tv verkligen klarar av att visa en högre upplösning? 0 Citera
MovieSwede Postad 27 augusti 2006 Postad 27 augusti 2006 Japp kan en SD tv ta emot HDTV signal så kan den nedkonvertera så du kan titta. Men sen kommer väl inte det vara problem heller därför har du en HDTV box så komme den kunna skicka ut valfri signal till TVn. Precis som en DVD nedkonverterar bilden ifall du ser 16:9 film på en 4:3 tv. Angående kameran så tror jag att det inte skall vara några problem att skicka en 720 signal ut från kameran till TVn. Tänk dessutom att kameran skickar ut mpeg2 ström via HDMI. Den signalen kommer antingen vara 1080i alt 720P. Tror inte ens du kan skicka ut 1080P via HDMI, fast jag är inte säker på den punkten. Men som sagt oroa dig inte har du en HD ready TV så kommer den vara framtidsäkrad. 0 Citera
Norbert Postad 27 augusti 2006 Författare Postad 27 augusti 2006 Kanon, då vet jag. Då blir det en vanlig SD widescreen just nu så att det inte gör lika ont att byta senare. Jag misstänker att HD-ready kommer att rasa i pris inom de närmaste åren. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.