Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur gör jag? Jag har en färdigredigerad film som skall inom kort brännas ned på en dvd-skiva. Jag har hört att man kan spela upp dvdn i spelaren och sedan ha kameran i kopplad i spelaren och få över filmen till kamerabandet.

Men när jag hade kopplat i kameran till spelaren och startade en dvd-skiva blev bilden hackig och störig samtidigt som det som spelades i dvdn inte syntes på kamera displayen.

Vad gör jag för fel?

Posted

Att skivan hade kopieringsskydd.

Att kameran inte hade video in.

Att du gjorde nått annat.

Det finns bättre sätt. DVD är digitalt. DV är digitalt. Det du gjorde var Digital-Analog-Digital.

Mycket bättre gå Digitalt-Digitalt från början. Finns många program på Videohelp.com

Annars kan du skaffa vegas6-d som kan klippa VOB/AC3 direkt.

Posted

när vi digitaliserar direkt från dvd så använder vi en TBC mellan dvd:n och datorn för att undvika artefakter från kopierings skydd och från dvd spelaren själv men en TBC är ingenting man har råd att ha hemma direkt!

jag skulle säg att det skulle var lika bra att spela upp filmen från datorns video kort(om du har ett sånt) till DV kameran. men MovieSwede har rätt det är principielt bäst att undvika onödiga AD/DA omvandlingar, så om kameran kan ta emot video via firewire så är det en lösning (men inte alla kameror kan göra det)

Posted

Min kamera verkade inte reagera på firewire-kabeln när jag provade göra om filmen till Tape i både Pinnacle Studio 9 och Premiere Pro 1.5, eller så kanske den gör det men jag vet bara inte hur man gör. Min kamera heter Panasonic NV-GS27 iaf.

Så vad är det bästa sättet nu då? Vegas?

Posted

så är det nog tyvärr! om du inte ska slänga ut en massa pengar på att hyra en bandspelare så blir det nog hårdisklagring, ett anat välbeprovat sätt som kan vara bra att ha i åtanke är att spara orginal banden och sedan bränna ner projekt filerna (och/eller en EDL) till en skiva då kan du alltid återskapa projektet om det skulle behövas.