sensu Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Jag har detta ...SoundBlaster X-Fi Xtreme Music...ljudkort... Men har ingen midi än ..den midi jag tänker på inte har nån inbyggd interface... går det bra ändå att använda med detta ljudkort eller inte? jag har hört att en del ljudkort har en inbyggd interface... 0 Citera
Christian van Caine Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 Vad är det för fel på den mIDI som sitter i ditt kort då? Här hemma funkar det fint från min inneboendes dator! Om du inte köper rena proffskort så är det mer regel än undantag att ljudkorten har MIDI inbyggt. 0 Citera
sensu Postad 21 augusti 2006 Författare Postad 21 augusti 2006 Vad är det för fel på den mIDI som sitter i ditt kort då? Här hemma funkar det fint från min inneboendes dator! Om du inte köper rena proffskort så är det mer regel än undantag att ljudkorten har MIDI inbyggt. nej jag menade midi keyboard 0 Citera
FlumbProd Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 läs manualen. om din klaviatur inte kan interagera med datorn, köp en annan. 0 Citera
Christian van Caine Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Så länge ditt keyboard har MIDI OuT så går det att koppla ihop med datorn. Har det dessutom (slash: eller) USB-port så kan du åsså koppla in den utan problem, men det KAN behövas drivrutiner :-) 0 Citera
sensu Postad 23 augusti 2006 Författare Postad 23 augusti 2006 läs manualen. om din klaviatur inte kan interagera med datorn, köp en annan. Det står att den har midi anslutning...men jag tror inte att det räcker med det utan man behöver en interface..en del midi har en inbyggd sådan ..men den midi jag tänker köpa har ingen inbygd interface...jag tänkte eftersom jag har ett så någorlunda bra ljudkort så kanske det går. min fråga var allså om nån hört talas om inbyggd interface i ljudkort 0 Citera
FlumbProd Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 "det står att den har midianslutning" Titta efter(på både ljudkort och klaviatur), om där sitter en eller flera DIN-kontakter, eller USB, så är du framme. Vad jag förstår har X-FI bara midi via breakoutbox. Har du inte den är det kört. (om inte ditt moderkort har en gameport med midifunktioner). häng inte upp dig på terminologi. Har din dator en ingång som funkar med midi och en midi-utgång på klaviaturen så skall det fungera. Det verkar som om du tänker köpa en klaviatur som inte har midi. Gör inte det, det är meningslöst. Återigen, läs manualen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 Nej, X-Fi har en helt vanlig D-Sub som dubblar för både gameport (joystick) & MIDI :-) Vad man behöver är en sketen kabel man kan få för runt 100-lappen. That´s it! :-) ...Sen Sensu, om du inte vill råka ut för mycket förvirring & risk för felköp i affären så måste du sluta kalla keyboards för MIDI. Säger du att du vill köpa MIDI så kommer dom plocka fram en box med ut/in-gångar. Vad du vill ha kallas antingen MIDI-controller eller MIDI-keyboard, alternativt master-keyboard :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.