AndySwe Posted January 27, 2004 Posted January 27, 2004 Tjena, Jag undrar vad det är för skillnad mellan ett coaxialt magasin och ett vanligt? Vilket är lättast att ladda? Något speciellt man ska tänka på om man ska ladda ett coaxialt magasin? samt, om man har en super16 kamera. Hur hittar man rätt film? Som jag förstått måste den vara enkelperforerad osv.. Några tips? 0 Quote
Ronnie Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Skillnaden mellan vanlig och coaxialt magasin vet jag inte, men super-16 film är enkelperforerad. Går att köpa hos Kodak bland annat. 0 Quote
AndySwe Posted January 28, 2004 Author Posted January 28, 2004 Tack Ronnie, Är det speciell film? För dom flesta 16mm filmerna idag är väl enkelperforerade om dom inte är till för höghastighetsfilmning (Slowmotion)? Skillnaden är väl igentligen att dom ersatt ljudet med extra bildyta, om jag får uttrycka mig så klumpigt? Jag är inte säker men hur ser man detta i så fall? 0 Quote
Ronnie Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Skillnaden mellan 16mm och Super-16 är att på S-16 så går bilddelen ända ut till ena kanten. På vanlig 16 så finns där istället plats för optiskt ljud. Detta gör också att S-16 inte är ett "uppvisnings" medium. Eftersom där inte finns plats för ljud måste man föra över det till nåt annat format (om det inte är en stumfilm förstås). 0 Quote
AndySwe Posted January 28, 2004 Author Posted January 28, 2004 Är det speciell film? Eller funkar all 16mm film att användas som S-16 om den är enkel perforerad? 0 Quote
Recommended Posts