monki Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 hej allihopa, jag har frågor angående hur man startar ett distributionsbolag? är det nån här som kan förklara för mig alla steg och kostnader för att distribuera en film. låt säg att jag har sett en skitgrym film som inte 'finns i sverige'. hur går man till väga för att visa den på bio eller släppa den på dvd? mvh Loi 0 Citera
playtime Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Jag kan ge dig en liten guide här som jag kom på nu. 1. Starta ett bolag. 2. Få någon/några att investera pengar, minst 100 000kr behövs. Peka på en massa förvridna siffror om biobesökens uppgång, om en "bioexplosion" och visa siffror på nybyggda/renoverade biografer. 3. Bila ner till filmfestivaler i Europa. Bo på vandrarhem, ät gröt. Se en jävla massa film. 4. Köp den film du tror kommer slå. Köp den billigt, säg att det ändå är skräp. 5. Marknadsför den. Starta lite anonyma rykten på bloggar som du gjort själv. Döm om filmen till "Snakes on a plane" eller något liknande. 6. Gör filmkopior. Detta är svindyrt. 7. Få biografer att boka filmen. Finns en massa metoder för detta. Är den inte tillräckligt bra kan du "uppmuntra" lite chefer etc. 8. Sälj den till TV och dvddistributörer. 1 Citera
Per Lind Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Allra enklast är väl att starta en enskild firma. Öppna en hemsida och lägga ut filmerna där. Säljs via postorder. Enklare och billigare kan det inte bli. -Per 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.