Busta_rhyme Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Om man har två olika datorer, varav en är billig laptop från SIBA. Den andra t ex en stationär med påkostade komponenter för användning av film osv. När man tankar in film från en DV kamera (Eller Mini DV) och klipper i t ex Premiere Pro eller nåt annat. Påverkas kvaliteten av komponenterna i datorn något fram till den slutliga produkten på DVD? Så som det ser ut nu sitter jag med en billig Acer med AMD komponenter, och klarar att klippa 1timmes filmer på. Men frågan är nu när jag filmar seriösa musikvideos osv. Bör jag investera i en stationär av Kvalitetsskäl eller för bekvämligheten att ha en lite snabbare dator? 0 Quote
MovieSwede Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Datorn påverkar renderingstiden samt hur snabbt olika applikationer går i redigeringprogramet. 0 Quote
Busta_rhyme Posted August 14, 2006 Author Posted August 14, 2006 då handlar det bara om tiden alltså.. hur snabbt den jobbar.. ingen kvalitetsförlust.. 0 Quote
Ayame Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 ofta så brukar slutmatrialet hacka om det har hackat sönder i redigeringsprogramet och rendreringen, även fast man spelar upp den på te x DvD skiva. Så en bra dator är väl att rekommendera. 0 Quote
MovieSwede Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Hur hackar nått sönder i redigeringen? Låter mer som mjukvarufel än hårdvarufel. Visst en bra dator är alltid bra men jag kunde rendera DVD redan med en P2. Det tog lite tid bara. 0 Quote
Ayame Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 [citat=MovieSwede;71837]Hur hackar nått sönder i redigeringen? Låter mer som mjukvarufel än hårdvarufel. Visst en bra dator är alltid bra men jag kunde rendera DVD redan med en P2. Det tog lite tid bara.[/citat] Om du te x har för dålig dator för att spela upp matrialet i den fps klipper håller. 0 Quote
barnholdt Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 [citat=Ayame;71873]ofta så brukar slutmatrialet hacka om det har hackat sönder i redigeringsprogramet och rendreringen, även fast man spelar upp den på te x DvD skiva. Så en bra dator är väl att rekommendera. [citat=MovieSwede;71837]Hur hackar nått sönder i redigeringen? Låter mer som mjukvarufel än hårdvarufel. Visst en bra dator är alltid bra men jag kunde rendera DVD redan med en P2. Det tog lite tid bara.[/citat] Om du te x har för dålig dator för att spela upp matrialet i den fps klipper håller.[/citat] Men det har ju absolut inget med kvaliten på renderingen att göra.. 0 Quote
William Johansson Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Så länge man inte märker någon skillnad själv så ska det nog bara vara att tuta och köra.. hack är ju så att säga en ganska konkret "kvalitetsförlust" =) 0 Quote
Recommended Posts