Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jo det är så här, jag sitter och småskriver på ett film manus, jag har precis kommit igång, men har redan lite problem.

det är såhär

först secenen i filmen utspelar sig i en bil, en man av arabiskt ursprung sitter i baksätet, man får se hans dammiga skor, han orakade kinder, men dock inte hela ansiktet i en bild, sen är där en förare som röker cigaretter friskt och pratar lite för sig själv. Bilen är mycket dammig och den skarpt skinande solen utanför får allting att se mycket smutsigare och fulare ut.

jag har inga problem att skriva allt detta i på "manus sättet" och jag har heller inte problem med att skriva det precis som det ska vara.

dock så vill jag klämma in credits undertiden denna scenen pågår i bilen. Ibland blir bilden svart så kommer där upp ett namn "Allan Allansson" sen återgår man till bilen, sen blir nästa bild svart och så kommer ett nytt upp "Åke Ström" detta ska komma upp lite då och då, tills namnen är slut helt enkelt, namnen på huvud rollerna eller dem mest betydande bi-rollerna etc. hur skriver jag detta?

ska jag bara skriva "overblack ser vi förtexterna" i början, eller ska jag skriva det mitt i handlingen?

tacksam för svar! // Jonas

Postad

Hans kinder är orakade och pannan blänker av svett.

FADE TO BLACK

CREDITS

FADE TO

Han tar en cigarett från en silvrig liten cigaretthållare, gräver igenom sina fickor och tar sedan upp en tändare.

FADE TO BLACK

CREDITS

FADE TO

Han tänder cigaretten.

FADE TO BLACK

CREDITS

FADE TO

osv osv.

Så skulle jag ha gjort iaf.

Postad

Jag skulle föredra att läsa ett manus där det bara står "FÖRTEXTER OVER BLACK" i början av scenen och "FÖRTEXTER SLUTAR" i slutet av scenen. Precis som kameraanvisningar så blir detaljer om när förtexterna dyker upp rätt jobbiga att läsa. Du kan även strunta i att nämnda förtexterna helt och hållet. De är knappast särskilt viktigt för handlingen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...