Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har pratat med en del folk angående att filma direkt mot solen och fått både för- och motargument. Att filma rakt mot solen timmvis gynnar säkert inte men vad kan det innebära att göra en kort svepning över solen eller filma solen medan den försvinner ner bakom horisonten en fin sommarkväll?

Vad har ni för åsikt? Riskerar man att förstöra kamera?

Postad

Är det verkligen ingen som har någon kommentar. Ett exempel, i många "ökenfilmer" ser man en stor brännande sol, kan en sån scen skada kamerans lins eller elektronik? Och hur är det med vanliga digitalfotokameror. Skulle vara jätteintressant att höra era åsikter.

Postad

Flyttas från Foto och ljus.

Nej, det skadar varken kameror med bildsensorer av CCD eller CMOS. Gamla rörkameror kunde dock få permanenta inbränningar, men de är utdöda.

Postad

Rörkameror - det måste vara de som jag minns från när jag var liten. När de visade artister som sjöng på TV blev det eftersläpning efter strålkastarna när kameran panorerade. Rätt irriterande faktiskt, men så här i efterhand så kan man väl nostalgiskt säga att det var snyggt.

En annan sak de gjorde ofta var att dubbelexponera en närbild på sångarens ansikte med en helbild. Någon annan som kommer ihåg detta? Jag snackar om första halvan av 80-talet nu.

Postad

AH!!! e det därifrån det kommer dom där ljuseftersläpningarna från motorcykelljusen i Akira av K. Otomo???

men nu när jag tänker efter... uppför sig inte ir eller ljusförstärknings-kameror på samma vis? och till viss del har väl flera rymdspel gått lång väg för att efterlikna den där ljuseftersläpningen?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...