Gå till innehåll

Compositing


Recommended Posts

Jag sitter & klurar lite på ett område jag iof inte jobbar i men endå är lite nyfiken på!

Jag har hittat en hel del olika rena compositing-program, av varierande kvalitet får jag starkt gissa, men vad skiljer dom mer konkret åt?

Vad får man för pengarna som inte exempelvis AE inte har, eller är det rakt av kvalitén & inte funktionerna man köper då?

Jag vet vad det gör för skilnad mellan exempelvis Premiere Pro & AE, men vore kul att höra mer konkret av folk som faktiskt jobbar med det :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle vilja påstå att det mesta är skillnad i arbetssättet.

Jag kör Combustion och har testat AE lite granna, skillnaden mellan dom är ganska stor. Men jag vet att båda kan samma saker.

Samma är om man blandar in Shake och Digital Fusion.

 

Sen att vissa program är bättre än andra på vissa delar är nog ganska självklart, men generellt sett ser jag mest att man arbetar olika i dom som den stora skillnaden.. Ungefär som i striden mellan 3ds max och maya etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oki! Striden mellan 3DS & Maya vet jag tyvärr inte möe mer än vad man läst här om, men verkar vara lite som DigiDesign contra Steinberg på ljudsidan vad jag förstått, två närmast likvärdiga program med enkelriktade användare? ;-)

....eller det där jävla "kriget" mellan Amiga & Atari när jag var liten/PC & Mac nu...*mutter*

 

Sen insåg jag att jag skrev lite otydligt.

Jag har länge haft för mig att compositing inte är mycket mer än keying & figurklippning inklusive att inkorporera alla klippen till en färdig frame, men efter att ögnat igenom Independence Day-materialet så börjar jag klura lite på om det är mer än så som hör till det yrket?

Ingår det virtuell ljudsättning & enkla 3D-effekter dit åsså, & i så fall, var går igentligen gränsen mellan Compositing & rena Special Effects??

Jag vet mycket väl att dom brukar vara skrytsamma mytomaner i sånna featurettes, men det fick mig likväl att undra hur mycket som var standard & hur mycket som var spetsning av sin egen roll i det hela :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det mesta som görs i compositing är väl "sammanslagning av bildelement till trovärdigt slutbild"... där kan det ju innefatta 2½D (lägga 2dlager i 3drymd) och efterljussättning... för att resultatet skall bli trovärdigt.

 

när jag läste "the art and science of digital compositing", en bok jag varmt rekomenderar, så fick jag svaret är att programmen gör det mesta båda två men på helt olika sätt och att man måste tänka helt olika för att få något vettigt ur dom på rimlig tid... Jag själv kör AE men vad jag läst i boken om Nod-baserade program så verkar det inte så hemskt svårt att emigrera...

 

som med amiga/atari, pc/mac, Nintendo/sony/Microsoft/sega... smaken avgör... det är ändå mest bara skit bakom ratten;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...