Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Rubriken säger väl allt. Jag vill få tips på bra filmer med denna legend.

Ingenting kan väl toppa "De Sju Samurajerna", men några fler pärlor känner ni säkert till.

"Yojimbo" är t.ex en annan favorit.

Postad

[citat=Pandan]Är väl bara att börja plöja Kurosawas filmer, han är väl med i de flesta?[/citat]

Jo, fram till 65 har jag för mig. Men efter det har han ju gjort hur mycket som helst också. Skulle vilja ha specifika titlar från folk med god smak :)

Hade fan 4 boxar med Kurosawa-filmer på den tiden jag lånade ut filmer. Nu har jag bara den första kvar, tjuven som gjorde inbrott i min polares bil hade väl redan den och av ersättningen har det inte blivit något nytt köp.

Postad

om man har både shogun och kurosawaboxarna så finns ju alltid Musashi-trilogin... skitbra filmserie om japans främste svärdsman, gick ur över 60 dueller utan en skråma... (alvarligheten och ärligheten i hur han uppförde sig i dessa dueller varierade dock.)

Riktigt bra serie som sagt.

sen har vi ju Red Sun då han i sann Shanghai Dawn anda är en mästersamurai som slår sig i följe med charles bronson (eller var det tvärt om?;)) för att återerövra en guldkatana i vilda västern...

han är fascinerande den skådisen... en av dom enda som inte är bra bara i vissa regissörers filmer. (jämför med clintans bravader i Leones västernepos och hans andra halvkassa filmer, eller Schwarzeneggers filmer med Cameron och Verhoeven jämfört med de andra...)

Men det var ju under Kurosawa han fick sin storhet:D Om du gillar yojinbo och 7 samuraierna så får du ju inte missa Sanjuro.

Även om det inte är varken Kurosawa eller Mifune så rekomenderar jag även den ohiopklippta filmserien om ogami itto, även kallad Lone Wolf & Cub, där man ser varifrån dagens samuraiserier och animes och även Tarantino fått sina ideer om hur katanan skall användas:)... hittade alla sex filmerna på dvd i våras till skamligt lågt pris på videoteket, undrar om dom kommer ihåg mig?:D...

Blev ett långt inlägg, men e man japannörd så e man:D

Postad

Tack för dina tips!

Han är verkligen speciell, påminner mig lite om en japansk Jack Nicholson, eller så påminner Jack om en amerikansk Mifune :) En riktig favorit hursomhelst.

Sanjuro har jag nog inte sett. Trailern på imdb får den att verka vara en komedi tack vare musiken i början :). Den ska jag se iaf.

http://www.imdb.com/title/tt0056443/trailers-screenplay-E13526-6-3

Lone Wolf & Cub är grym, visste du att Darren Aronofsky håller på med en remake av den:)?

Ikväll blir det förmodligen Rashomon, en film jag tänkt och se vääääldigt länge.

Postad

varsegod...

sanjuro är väl en inofficiell uppföljare/prequel (beror på hur man tolkar slutet) till yojinbo, då mifune kommer in i en stad, tar sig ett namn utefter det han råkade se just då och allmänt rensar upp... Den är väldigt komiskt lagd och liksom flera andra kurosawafilmer så skiner skådespelarna upp i det mest dystra stunder och humorn slår till. Det är en stor favorit.

LW&C av aronofsky? känner igen det faktiskt... men vetefan om jag är särskilt upphetsad av tanken... det är få filmer som slår det fantastiskt stilrena coolheten i dollarfilmerna (som baseras på yojinbo och sanjuro)... och remakes vetefan...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...