Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

På jobbet har de avtalat om nya personaldatorer och det passade ju mig bra. Nu kan jag köpa en fin dator för några hundringar i månaden innan skatt. Så jag slog till på en MAX-dator (vad de nu menar med det?)

Härom veckan kom kartongerna men jag packade inte upp dem på en gång, utan det som skulle bli husets lilla kontor skulle renoveras klart först. Nu sitter nytt innertak och i går bar vi upp bokhyllor och skrivbord och jag packade upp datorn. Lite överaskad öppnade jag kartongerna och hittade guldplätterade kontakter på baksidan, fjärrkontroll(?) och visselpipa(!). Tre GigaHertz, 2x500 Gb HD, Nvidia-nånting grafik, 2 Gbyte minne och en jättestor plattskärm. Undrar om det inte är TVkort också? Jag får se när jag skall sätta ihop alltihop.

En massa CD-skivor och manualer bläddrar jag igenom för att stoppa i en låda så man inte slarvar bort dem. Men, vadnuddå? Det ingick visst en treårsprenumeration på antivirus, och tre års prenumeration på nationalendocyclepedin samt på CD. Och kors i taket; Här ligger två CD-skivor med Adobe Photoshop Elements och Adobe Premier Elements, skarpa licenser. Och Nero.

Och det verkar vara Microsoft XP Media Center Edition 2005 installerat på datorn. Jag som inte har riktigt koll på konsumentprodukter (jobbar med datorer för kontorsmiljöer) har genast två frågor?

Vad skiljer Media Center från Xp?

Reder jag mig med Adobe Premier Elements som helt nybörjare? Vad kommer jag sakna gämfört med Premier 6.5 (som jag kan få bra pris på)?

Nu känns det som jag är lite på gång faktisk. Jag har en skaplig semesterkamera, en skaplig allround digitalkamera, och vad jag tror en riktigt skaplig dator med mycket sladdar och jag har ett redigeringsprogram (som jag inte riktigt hade räknat med). Nu fattas nog bara en ljudinspelare, eller i alla fall en mic till min MP3-spelare.

Postad

Hej Gorse. Det verkar vara en riktigt grym dator du har där. Hur mycket betalade/betalar du i månaden och hur länge?

Det som skiljer Media Center från XP är väl att MC är mer gjort för video, musik (media helt enkelt) och sedan är det enklare att koppla ihop med Tv:n osv. Annars är det väl bara och gå in på Windows hemsida.

Dina andra frågor är jag tyvärr okapabel att besvara.

Btw, vad var visselpipan till för?

Postad

Kontraktet är på 3 år och priset efter skatteavdraget blir runt 300 i månaden. Jag har inte fått första löneavdraget ännu. Om det är en bra affär eller inte är inte helt självklart.Jag är statligt anställd så momsen går bort i alla fall. Räknar man bara på vad jag betalar reelt, dvs efter skatteavdraget, är det nog en skysst affär. Det ingår telefon/hämtsupport i tre år också (vilket i vanliga fall brukar kosta en bra slant). Fast nu i dag läste jag i tidningen att de skulle nog ta bort personalköpsdatorerna efter valet. :-(

Om premiere lär jag väl snart få veta när jag startar programmet. Saknar jag inget lär det väl duga. Jo, föresten sitter klisterlappar om 64 bitar på lådan också :-)

Visselpipan har jag inte listat ut vad den är för.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...