Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är sugen på att beställa en EF-adapter till min framtida Canon XL2. Finns det någon här som har testat Canons EF-objektiv på en XL och vill dela med sig av sina synpunkter/åsikter/upplevelser? Ser det fräckt ut eller?

//yonis

Postad

Hallå Yooonis!!

Innehar en XL2 själv, är också på gång att köpa en EF adapter, eftersom jag filmar natur behöver jag längre brännvidder. Kör nu med 20x zoom+1,6x extender, fungerar väldigt bra men räcker inte alltid till.

Har varit på gång länge nu och lagt undan lite pengar för att snart kunna beställa EF adapter. Har däremot läst otroligt mycket om stillbildsobjektiv till XL2 och har även pratat med professionella naturfilmare som kör med dylika.

Jag har bara hört positivt om kombinationen, objektiv som rekommenderas canon,sigma, men man bör veta om att förlängningsfaktorn blir enorm, samt att lika mycket ökar bländarstegen. Man måste även ha ett bra stativ samt huvud, och kör man med de större objektiven så måste man ha någon form av extra stöd som stabiliserar objektivet tex " Rons rail system ".

Så det är ju lite extra utgifter som man bör punga ut för att på ett bra sätt kunna använda EF+objektiv. Det är flera filmare som påstår att har man börjat använda stillbildsobjektiv till kameran, vill man inte filma med originalet sedan.

Slutligen ett grattis i förskott för att du väljer enl mig och många fler en suberb kamera! Har haft min i drygt ett år och är fruktansvärt nöjd.

Vill även rekommendera dig att gå in och läsa på forumet Canon xl2 Watchdog forum. Där får du reda på allt du vill veta om XL2!

Mvh KDA

• 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

Hej!

Har äntligen skaffat mig EF adapter samt ett Sigma 50-500mm till min XL2, Jag har inte hunnit prova det så mycket än, men det jag hitills sett är förbluffande!

En enorm brännvidd och ändå en riktigt bra skärpa. Jag återkommer när jag hårdtestat utrustningen.

Hoppas inom snar framtid kunna visa smakprov, sekvenser från länkad hemsida, men det dröjer nog till fram i vinter!!

Mvh KDA

• 5 veckor senare...
Postad

Hej!

Har nu hårdtestat min utrustning i många olika väder, b.l.a stormen här på västkusten förra veckan.

Måste säga att jag är mycket nöjd med objektivet, upp till 300-350mm fungerar det alldeles utmärkt, men även på 500mm får det godkänt med tanke på den långa brännvidden som kombinationen Ef adapter+50-500 ger.

Kommer väl att använda de längsta brännvidderna mest för dokumentationsfilmning, men som sagt godkänd skärpa även på 500mm!!

Dock måste man ha ett stabilt stativ, och huvud. har själv ett Manfrotto 503 huvud, funkar okej, därtill ett sk lantmäteristativ som är något ombyggt, mycket stabilt!! men ganska tungt.

Har även byggt om en objektivhållare Manfrottos som egentligen är gjord för systemkameror.

Hade naturligtvis kameran väl skyddad från salt och regn med filter samt ett Porta brace skydd. I byarna låg vinden på 25-28m/s.

Kan som sagt rekommendera denna kombination objektiv+EF adapter för filmare som vill köra på långa brännvidder. Det finns naturligtvis bättre objektiv men då kostar de skjortan!!

Jag kan väl tillägga att det behövs mycket träning för att köra med långa brännvidder, dessutom kör man helt manuellt. Jag tränar för fullt!!

Mvh KDA

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...