JonasK Postad 21 juli 2006 Postad 21 juli 2006 Hej forumet! Är ingen flitig skribent här, men jag läser de andra inläggen och lär. Nu är dock tiden mogen för mig att spela in en testrulle med min hittills otestade Nizo 3056. Jag har förstått att man givetvis skall filma några snuttar med olika inställningar på kameran i olika ljusförhållanden etc. och dokumentera inställningarna osv. Men hur är det med frameraten? Jag skulle gärna vilja testa olika framerates också, men undrar om detta kan generera några problem när filmen överförs från framkallad film till t.ex. .AVI vid exempelvis (undrar varför...? :-)) Uppsala Bildteknik? Måste en och samma rulle vara filmad i samma framerate för optimal kvalitet vid en transformering till digitalt? Om någon kan stilla mina funderingar angående detta blir jag mycket glad. -- Mvh Jonas 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 21 juli 2006 Postad 21 juli 2006 Om du provar och trixar med framerates, skriv det på beställningen och att du vill ha allt i 25 fps, så överför vi hela rullen i 25 fps. I redigeringsprogrammet kan du sedan dra ner hastigheten på de sektioner du har filmat med lägre hastigheter än 24 fps för att få de i "rätt" hastighet. Om du börjar att filma med tex 18fps, så ser vi det och scannar i 18 fps, sedan går allt lite för snabbt, och då försöker vi korrigera det genom att dra ner hastigheten, sedan ändrar du igen, och ... ja du förstår. Då blir inte alla scener i exakt rätt hastighet från början till slut (eftersom vi inte kan förutse att hastigheten kommer att ändras förrän vi ser att det är fel). Det bästa är att få filmrullen i 25 fps, så får du hela rullen "frame-accurate", alltså varje bildruta från rullen är en ruta på det digitaliserade. Då blir det rätt när du drar ner hastigheten i tex Premiere Pro när du redigerar grejerna. Scannar vi i 18 fps så är en del rutor på det digitaliserade en mix av föregående och nästa ruta på originalfilmen (interlace fälten) för att få ner hastigheten och få så mjuka rörelser som möjligt. Om du går in och ändrar på hastigheten på något som redan är "justerat" så kommer du att här och där "splitta" på en ruta som redan är "splittad" för att få ner hastigheten, något som inte kommer att bli kanonbra. Eller om du ska dra upp hastigheten på något som är nerdraget så kanske du tar bort en "hel film-ruta" och har kvar fler "splittade rutor" i rad, inte så bra heller. Hoppas att jag lyckades göra mig förstådd, låter krångligare än det är... 0 Citera
JonasK Postad 22 juli 2006 Författare Postad 22 juli 2006 Ah, tack för svaret! Jag är helt med på noterna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.