Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

På Voodoofilms filmskola står det att INTERCUT endast används om två karaktärer befinner sig i olika rum och man vill slippa skriva en separat scen mellan varje replikskifte.

Min fråga är om man kan använda INTERCUT även om två (eller flera) karaktärer befinner sig i samma rum, och man vill arbeta med halvbilder eller närbilder (karaktärerna syns alltså inte kameran samtidigt)?

Postad

Hittade ett svar på http://www.thefreedictionary.com/intercut:

"To interweave (two separate, usually concurrent scenes) in a film; crosscut."

Här pratar man endast att två olika scener sammanflätas, inte två olika rum.

http://www.allwords.com/word-intercut.html kan man läsa:

"To alternate (contrasting shots) within a sequence by cutting."

Här pratar man istället om två olika tagningar i samma sekvens.

På den här hemsidan (http://www.screenwriting.info/15.php) använder man dock in en INTERCUT mellan två olika rum.

Postad

[citat=TomStac]Kan man använda INTERCUT om två (eller flera) karaktärer befinner sig i samma rum, och man vill arbeta med halvbilder eller närbilder (karaktärerna syns alltså inte kameran samtidigt)?[/citat]

Någon?

Postad

Nu är jag väldigt färsk på manusskrivning, så mina inlägg blir ju mest...ja, amatörmässiga. Men jag skulle säga att det väl är lite "antingen eller". Eller?

Såhär:

Om du redan har alla klippen framför dig när du skriver manuset (d.v.s du har själv tänkt att regissera) så borde det väl vara ok att skriva ut alla klippen/bilderna, men är det egentligen nånsin nödvändigt i en sådan situation? Om du t.ex har en lite längre dialog i ett rum (visst var det det du frågade om?) finns det väl egentligen ingen anledning att skriva nånting, mer än själva dialogen och eventuellt de absolut nödvändigaste direktiven. Gör det? Jag menar, om två/flera personer samtalar och dialogen är bra skriven, så får man ju iaf en uppfattning av ungefär hur de ser ut/reagerar under samtalets gång, och om det är nåt man vill säga som strider mot det förväntade uttrycket, räcker det inte isåfall att skriva bara det?

Som jag har förstått INTERCUT så är det väl just för att man ska slippa skriva om SCEN- HUVUDET/BESKRIVNINGEN varje gång dialogen "skiftar". I ett samtal i ett och samma rum är det väl alltid detsamma?

Postad

Tack för din input!

[citat=pssthlm]Som jag har förstått INTERCUT så är det väl just för att man ska slippa skriva om SCEN- HUVUDET/BESKRIVNINGEN varje gång dialogen "skiftar". I ett samtal i ett och samma rum är det väl alltid detsamma?[/citat]

Fast nu är det så att jag följer en skolbildning som skapar en ny scen så fort kameran byter vinkel, även i samma rum. Något jag trivs bra med överlag men i scener med lång dialog och replikväxlingar så känns det tradigt....minst sagt. Därför tycker jag att det kan vara passande med en INTERCUT.

Postad

[citat=vilcans]Det är inte ny scen bara för att kameran byter vinkel.[/citat]

Håller med, däremot så kan ju bildmanus bli lite långrandiga om man ska rita upp alla bildbyten i vanliga dialogscener, man filmar ju antagligen hela dialogen en gång från varje vinkel (efter varandra eller med flera kameror) och då kan man ju skjuta upp klippbesluten till senare. Om man däremot gör något mera kreativt av det hela så är ju bildmanuset viktigt även där. Det gäller ju också manuset om någon viss detalj eller rörelse i bilden under dialogen är viktig för storyn.

Postad

[citat=StenR]man filmar ju antagligen hela dialogen en gång från varje vinkel (efter varandra eller med flera kameror) och då kan man ju skjuta upp klippbesluten till senare.[/citat]

Det var det som var baktanken med att använda INTERCUT i dialog. Man tar dessa scener från olika vinklar så att man fångar in alla i samtalet i halvbild eller närbild (eller vad man nu väljer för bildutsnitt).

Jag inser att mitt "gammaldags" skrivna manus liknar ett bildmanus (storyboard) ganska mycket, fast beskrivet i text istället. Det kommer att vara underlaget för mitt bildmanus, som så att säga kommer att visualisera varje scen i mitt manus. När det är färdigt kommer jag att skriva ett "master scene" manuskript för producenter och skådespelare.

Postad

[citat=TomStac]På Voodoofilms filmskola står det att INTERCUT endast används om två karaktärer befinner sig i olika rum och man vill slippa skriva en separat scen mellan varje replikskifte.

Min fråga är om man kan använda INTERCUT även om två (eller flera) karaktärer befinner sig i samma rum, och man vill arbeta med halvbilder eller närbilder (karaktärerna syns alltså inte kameran samtidigt)?[/citat]

Detta var originalfrågan, och precis som du skriver så kan man använda INTERCUT endast om två karaktärer befinner sig i olika rum. Är de i samma rum så är det bara en enda scen, och det är inte fråga om intercutting, utan vanlig dialogklippning, och det beskriver man inte i manuset.

Postad

[citat=vilcans]precis som du skriver så kan man använda INTERCUT endast om två karaktärer befinner sig i olika rum. Är de i samma rum så är det bara en enda scen, och det är inte fråga om intercutting, utan vanlig dialogklippning, och det beskriver man inte i manuset.[/citat]

O.K. Tack! Jag har gjort lite efterforskning och har insett att det egentligen var SHOT/REVERSE SHOT som jag var ute efter.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...