Gå till innehåll

ang. synopsis och syfte


joliam

Recommended Posts

jag håller eventuellt på att skriva en ny synopsis på en idé jag har.

jag kan verkligen inte komma på syfte, kan inte syftet bara vara "alla i familjen ska kunna njuta av filmen" eller "att ge tittaren ett gott skratt och en rolig timme"? jag är kass jag vet, men jag kan verkligen inte komma på något.

 

tack // Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=joliam]jag håller eventuellt på att skriva en ny synopsis på en idé jag har.

jag kan verkligen inte komma på syfte, kan inte syftet bara vara "alla i familjen ska kunna njuta av filmen" eller "att ge tittaren ett gott skratt och en rolig timme"? jag är kass jag vet, men jag kan verkligen inte komma på något.

 

tack // Jonas[/citat]

 

 

Vissa påstår ju att det är så att alla filmer inte har något syfte. So way not?

 

Jag är emellertid av en annan uppfattning. Men har inget direkt tips på hur du ska komma på något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett syfte kan väl egentligen vara vad som helst. Om man vänder på det: kan en film/berättelse sakna ett syfte? Om du inget annat syfte har, så är väl åtminstone grundsyftet (eller hur man ska uttrycka det) att du vill berätta en historia / fängsla en publik?

 

Tänker du sen på budskap så är väl det något annat. Ett budskap antar jag att man kan sakna, men samtidigt tänker jag mig att det på nåt sätt ändå alltid kommer att finnas ett budskap, helt enkelt eftersom din film måste ha ett slut, och det är du som bestämmer det. När du gör det, framgår på sätt och vis "omedvetet" budskapet/budskapen.

 

Jag är färsk i just manusskrivning, men jag skulle gissa på att historieberättande rent generellt kan göras både med och utan ett uttalat, initialt budskap. Men sen kommer man alltid komma in i diskussioner om vad syfte/budskap/premiss är för nåt, och det väl mycket väl tänkas att det inte finns nåt egentligt "rätt" eller "fel".

 

Hursomhelst, ta det för vad det är, men mitt råd är iaf att om du tycker dig ha en bra historia som du vill berätta, så sätt igång och skriv den (förslagsvis grovt först, och sen börja förfina den eftersom) och oroa dig inte till döds över exakt vad det är du "vill säga".

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...